Auto, které vám vydělává peníze. Vylepšené elektromobily mohou dodávat elektřinu do sítě a zároveň ji vracet zpět
Většina aut zůstává zaparkovaná až 23 hodin denně, aniž by byla použita. Běžná denní jízda vyžaduje jen asi desetinu kapacity baterií elektromobilů. Na tom chce technologie V2G stavět. Majitelům elektromobilů umožňuje nejprve levněji nabíjet svá vozidla v době mimo špičku a poté prodávat nevyužitou energii z baterií v době vysoké poptávky, kdy je elektřiny nedostatek a její cena je vyšší. Vylepšené elektromobily již vykazují první výsledky v praxi.
Podle odhadu Evropské agentury pro životní prostředí bude do roku 2050 až 80 % automobilů v EU plně elektrických. Problémy s tím spojené se samozřejmě týkají i elektrických sítí a jejich stability. Zde přichází ke slovu inovativní technologie V2G (Vehicle-to-Grid), která může podpořit ekologii, nebo chcete-li udržitelnou budoucnost.
Jak přesně V2G funguje?
Díky této technologii mohou elektromobily v budoucnu sloužit jako úložiště obnovitelné energie. Využitím energie uložené v bateriích elektromobilu a jejím dodáním zpět do sítě v době špičkové spotřeby bude tato technologie přínosem jak pro majitele elektromobilů, tak pro celou společnost – díky zvýšení stability elektrické sítě.
Rostoucí počet elektromobilů na silnicích bude vyžadovat více dostupné energie. To také způsobuje větší výkyvy ve spotřebě během dne. Ty však nejsou ničím novým. Již dnes běžně zaznamenáváme nárůst spotřeby elektřiny v určitých obdobích. Například ráno, když se lidé probudí a zapnou rychlovarné konvice a kávovary, a večer, když po návratu z práce vaří večeři a dívají se na televizi.
Baterie v elektromobilech si mnoho lidí spojuje především s nutností nabíjení, a tedy se zvýšenou spotřebou elektřiny. Ve skutečnosti však nabízejí velmi účinné možnosti inteligentního skladování a distribuce energie, upozorňuje automobilka Hyundai, která již v této oblasti dosahuje konkrétních výsledků.
A není jediná. Nissan nedávno upozornil na příběh místního vinaře v Austrálii, který díky technologii V2G prodává přebytečnou elektřinu a vydělává přibližně 130 eur měsíčně.
Australan vlastní Nissan Leaf se 40kWh baterií a vysoké účty za elektřinu blížící se v přepočtu 12 000 měsíčně se mu podařilo proměnit v plus. Musel však také investovat do fotovoltaických panelů. Pro poctivý výpočet by bylo nutné se podívat na celkovou návratnost investice v dlouhodobém horizontu, a to i z hlediska počáteční investice do fotovoltaiky a elektromobilu. V tomto konkrétním případě tyto vstupní údaje neznáme.
Solární a větrná energie nepracují nepřetržitě
Důležité je, že technologie V2G by mohla pomoci zemím zapojit více obnovitelných zdrojů energie. Právě solární panely nebo větrné zdroje nemohou dodávat elektřinu nepřetržitě. Baterie elektromobilů s technologií V2G mohou sloužit jako nárazník.
Vozidla mohou dodávat obnovitelnou energii do sítě v době, kdy ji nelze vyrábět, například v noci nebo za bezvětří. V době odběrové špičky, kdy se nárazově spotřebovává velké množství energie, mohou elektrická vozidla dodávat elektřinu zpět do sítě, aby vyrovnala poptávku.
„Kromě řízení dodávek energie v době energetické špičky a pomoci při dekarbonizaci energetického systému má tato technologie potenciál přinášet finanční výhody řidičům a distributorům elektrické energie a je také významným přínosem pro životní prostředí, protože podporuje dekarbonizaci energetické sítě,“ řekl Yukihiro Maeda ze společnosti Hyundai Motor Europe.
Budoucnost V2G
Nová technologie má budoucnost, zejména z dlouhodobého hlediska. Sama společnost Hyundai připouští, že se v nejbližších letech nemusí prosadit ve velkém měřítku, ale přesto se jedná o řešení, které má své výhody a velký potenciál.
V souvislosti s nástupem elektromobilů již postupně dochází k reorganizaci elektrické sítě. Vyžaduje však stále užší spolupráci celé řady zúčastněných stran, včetně vlád a dodavatelů energie. Odhaduje se, že jeden elektromobil dokáže uskladnit dostatek elektřiny pro zásobování až pěti domácností po dobu 24 hodin. Aby to bylo možné a aby se podpořilo další zavádění technologie V2G, je třeba ji dále rozvíjet, pokračovat ve studiích a řešit regulační otázky.
Zdroj: redakce, eea.europa.eu, nissan.com, Hyundai