Reklama a spolupráce:   Reklamní články   SEO články   Zpětné odkazy   Bannerová reklama  

MotorGuru.cz
  • Nejnovější články
  • Auta
  • Tipy a triky
  • Ojetiny
  • Zajímavosti
  • Motorky
black and silver car steering wheel

Auto, které vám vydělává peníze. Vylepšené elektromobily mohou dodávat elektřinu do sítě a zároveň ji vracet zpět

Přidat na Seznam.cz

elektromobilita, elektromobily, energie, Hyundai

Většina aut zůstává zaparkovaná až 23 hodin denně, aniž by byla použita. Běžná denní jízda vyžaduje jen asi desetinu kapacity baterií elektromobilů. Na tom chce technologie V2G stavět. Majitelům elektromobilů umožňuje nejprve levněji nabíjet svá vozidla v době mimo špičku a poté prodávat nevyužitou energii z baterií v době vysoké poptávky, kdy je elektřiny nedostatek a její cena je vyšší. Vylepšené elektromobily již vykazují první výsledky v praxi.

Podle odhadu Evropské agentury pro životní prostředí bude do roku 2050 až 80 % automobilů v EU plně elektrických. Problémy s tím spojené se samozřejmě týkají i elektrických sítí a jejich stability. Zde přichází ke slovu inovativní technologie V2G (Vehicle-to-Grid), která může podpořit ekologii, nebo chcete-li udržitelnou budoucnost.

Jak přesně V2G funguje?

Díky této technologii mohou elektromobily v budoucnu sloužit jako úložiště obnovitelné energie. Využitím energie uložené v bateriích elektromobilu a jejím dodáním zpět do sítě v době špičkové spotřeby bude tato technologie přínosem jak pro majitele elektromobilů, tak pro celou společnost – díky zvýšení stability elektrické sítě.

Rostoucí počet elektromobilů na silnicích bude vyžadovat více dostupné energie. To také způsobuje větší výkyvy ve spotřebě během dne. Ty však nejsou ničím novým. Již dnes běžně zaznamenáváme nárůst spotřeby elektřiny v určitých obdobích. Například ráno, když se lidé probudí a zapnou rychlovarné konvice a kávovary, a večer, když po návratu z práce vaří večeři a dívají se na televizi.

Baterie v elektromobilech si mnoho lidí spojuje především s nutností nabíjení, a tedy se zvýšenou spotřebou elektřiny. Ve skutečnosti však nabízejí velmi účinné možnosti inteligentního skladování a distribuce energie, upozorňuje automobilka Hyundai, která již v této oblasti dosahuje konkrétních výsledků.

Foto: Hyundai

A není jediná. Nissan nedávno upozornil na příběh místního vinaře v Austrálii, který díky technologii V2G prodává přebytečnou elektřinu a vydělává přibližně 130 eur měsíčně.

Australan vlastní Nissan Leaf se 40kWh baterií a vysoké účty za elektřinu blížící se v přepočtu 12 000 měsíčně se mu podařilo proměnit v plus. Musel však také investovat do fotovoltaických panelů. Pro poctivý výpočet by bylo nutné se podívat na celkovou návratnost investice v dlouhodobém horizontu, a to i z hlediska počáteční investice do fotovoltaiky a elektromobilu. V tomto konkrétním případě tyto vstupní údaje neznáme.

Solární a větrná energie nepracují nepřetržitě

Důležité je, že technologie V2G by mohla pomoci zemím zapojit více obnovitelných zdrojů energie. Právě solární panely nebo větrné zdroje nemohou dodávat elektřinu nepřetržitě. Baterie elektromobilů s technologií V2G mohou sloužit jako nárazník.

Vozidla mohou dodávat obnovitelnou energii do sítě v době, kdy ji nelze vyrábět, například v noci nebo za bezvětří. V době odběrové špičky, kdy se nárazově spotřebovává velké množství energie, mohou elektrická vozidla dodávat elektřinu zpět do sítě, aby vyrovnala poptávku.

„Kromě řízení dodávek energie v době energetické špičky a pomoci při dekarbonizaci energetického systému má tato technologie potenciál přinášet finanční výhody řidičům a distributorům elektrické energie a je také významným přínosem pro životní prostředí, protože podporuje dekarbonizaci energetické sítě,“ řekl Yukihiro Maeda ze společnosti Hyundai Motor Europe.

Budoucnost V2G

Nová technologie má budoucnost, zejména z dlouhodobého hlediska. Sama společnost Hyundai připouští, že se v nejbližších letech nemusí prosadit ve velkém měřítku, ale přesto se jedná o řešení, které má své výhody a velký potenciál.

V souvislosti s nástupem elektromobilů již postupně dochází k reorganizaci elektrické sítě. Vyžaduje však stále užší spolupráci celé řady zúčastněných stran, včetně vlád a dodavatelů energie. Odhaduje se, že jeden elektromobil dokáže uskladnit dostatek elektřiny pro zásobování až pěti domácností po dobu 24 hodin. Aby to bylo možné a aby se podpořilo další zavádění technologie V2G, je třeba ji dále rozvíjet, pokračovat ve studiích a řešit regulační otázky.

Zdroj: redakce, eea.europa.eu, nissan.com, Hyundai

Diskuze Vstoupit do diskuze

Zdroj

Slovák Jozef Kabaň končí ve VW. Generálnímu řediteli se nelíbila jeho práce

Zdroj

Nástupce Passatu poodhalován. Debut nového Volkswagenu ID.7 se blíží

person holding black smartphone

Prodejci častěji lžou kupujícím při prodeji ojetého vozu. Nebudete věřit, co všechno se děje

man holding engines

Tyto vozy se porouchaly dříve, než najely sto tisíc kilometrů. Raději se jim vyhněte

Zdroj

Volkswagen varuje, že krize čipů bude mít negativní vliv na prodeje i v roce 2023

Zdroj

V roce 2022 překonali svůj rekord. Obliba společnosti AAA Auto roste

Zdroj

Lexus RX hravě nasbíral v Euro NCAP pět hvězdiček, ale výsledek si zaslouží komentář

Alextredz

Jednoduchý trik zachraňuje životy na silnicích. Takto funguje holandský grip

Zdroj

Už žádné další elektromobily na palubě trajektů. Firmy zakázaly jejich přepravu z bezpečnostních důvodů


  • Michael Fousert: Unsplash
Foto:

Čtěte také

  • ZdrojNová doba! Vytvořte si e-shop zdarma a to navždy. Opravdu?
  • falseTrápí vás znečištěná střecha? Vysokotlaké přístroje a pískování ji uvedou do zpět do perfektního stavu
  • Anna StampfliPerlové náramky i náhrdelníky si vás podmaní svou krásou
  • Denys GromovVodní dýmky mají oproti cigaretám celou řadu pozitiv
  • Leon SeibertSprávně zvolené kouřovody zajistí efektivní a bezpečné vytápění

MotorGuru.cz
  • Reklamní články
  • Pracovní nabídky
  • Kontakty
© MotorGuru.cz 2023