A je to tady. EU zvažuje online monitorování emisí vozidel po celou dobu jejich životnosti

Přidat na Seznam.cz

Z černých skříněk, které měly sloužit ke sběru informací a kontrole vybraných parametrů, se stává mnohem multifunkčnější nástroj pro kontrolu provozu automobilu. EU zvažuje, že informace z nich bude využívat k on-line sledování emisí spalovacích motorů automobilů po celou dobu jejich životnosti. Pokud překročí stanovený limit, palubní systém okamžitě upozorní řidiče, jak píše server Euractiv. Co bude následovat, se v současné době řeší.

Rozruch kolem emisní normy Euro 7 způsobil největší podívanou v historii emisních norem navrhovaných evropskými orgány. Její ambice podle skutečných odborníků překročily zdravé meze a staly se spíše politickými než technickými cíli. Mnohé požadavky zkrátka neodpovídají současnému stupni technického vývoje a natolik předběhly dobu, že je zřejmé, že jsou v některých bodech nerealizovatelné. A to zavání účelovým přetahováním.

Potřebu chránit životní prostředí nezpochybňuje žádná ze stran. Nakonec to dospělo do fáze, kdy se proti legislativě, kterou již podepsal Evropský parlament, postavilo několik velmi významných zemí (v čele s Německem a Itálií) a zablokovalo ji. Zkrátka podívaná, která krásně ilustruje nekompetentnost rozhodovacích orgánů. Ve stínu těchto událostí se však poněkud ztrácejí další nenápadné záměry EU, které ovlivní život evropských motoristů podobně zásadním způsobem jako přísnější emisní normy pro nové automobily.

Prevence Dieselgate

Na počátku všeho stála aféra Dieselgate. Alespoň podle informací, které se dostaly na veřejnost. Nyní je zřejmé, že měla také politické a ekonomické pozadí, v konečném důsledku doprovázené změnami ve vlastnictví prostřednictvím zavedení nových dohod mezi vlastníky jednotlivých automobilek a subdodavatelských řetězců. Ať už je však pravda jakákoli, EU je odhodlána podobné aféře v budoucnu zabránit a využije k tomu všech dostupných prostředků. Jedním z nich budou tzv. černé skříňky, které se povinně montují do všech nových automobilů.

Není třeba za tím hledat žádnou senzaci, kontrolní orgány prý jen využijí technických možností a pomocí senzorů v autech budou on-line sledovat aktuální provozní stav vozů na silnicích. Jedním ze sledovaných parametrů bude antiemisní systém vozu, respektive jeho stoprocentní funkčnost. Tím bude zajištěno, že nedojde k žádnému zásahu do řídicího softwaru a že vůz vždy splňuje stanovená kritéria. Pokud dojde k poruše systému nebo některý ze snímačů vykáže hodnoty mimo toleranční pole, rozsvítí se kontrolka na přístrojové desce a vůz vyšle signál na centrální server.

EU v současné době řeší, co dál a jak postupovat. Vzhledem k jejímu nekompromisnímu postoji k automobilům se spalovacími motory je však pravděpodobné, že i tolerance kontrolních orgánů pro tyto případy bude nulová. Zatím není důvod k panice a každý by se měl starat o výborný technický stav svého vozu, ale emisní kontroly mnoha současných vozů ukazují, že nefunkční nebo nesprávně fungující čidla ve výfukových systémech nebo komplikovaných motorech nejnovějších automobilů nejsou výjimkou ani dnes.

Zdroj: redakce, euractiv.com