Volkswagen chystal kladivo na Lancer Evo! Golf A59 byl dokonalým sleeperem, ale k výrobě nedošlo
Volkswagen přivezl na veletrh SEMA 2022 řadu konceptů, ale ten, který zaujal podstatnou část návštěvníků, je staršího data výroby. Golf „Rallye“ třetí generace je zapomenutý prototyp hot hatche, který vznikl na počátku 90. let jako studie proveditelnosti pro potenciální účast automobilky ve WRC. Projekt sice byl odložen, ale koncept homologačního speciálu existuje a je plně funkční, jak píše server Carscoops.com.
Speciální Golf s kódovým označením A59 postavila v roce 1993 společnost Schmidt Motorsport (SMS) se sídlem v Cadolzburgu. Důvodem potřeby silničního modelu byla skutečnost, že předpisy FIA pro mistrovství světa v rallye v roce 1994 vyžadovaly, aby každá automobilka vyrobila 2 500 homologačních speciálů zúčastněného rallye vozu. Představte si tento nerealizovaný projekt jako ekvivalent Lancie Delta HF Integrale, Subaru Impreza WRX STI nebo Mitsubishi Lancer Evolution.
Vizuálně se prototyp odlišuje od všech ostatních Golfů třetí generace díky unikátnímu lehkému bodykitu z uhlíkových vláken a kevlaru. Celkově vypadá jako pradědeček Golfu R a důstojný předchůdce bláznivých konceptů, jako je třeba Golf GTI W12.
Přídavné nasávací otvory a výrazná „brada“ na předním nárazníku, odvětrávaná kapota z GRP a výrazně širší blatníky jsou startovacím balíčkem pro každý model inspirovaný WRC. Totéž platí pro záď s patřičně velkým spoilerem a sportovním nárazníkem, v němž je místo pro čtyři koncovky výfuku – i když koncept „Rallye“ dostal nakonec jen dvě.
Poznávací značka je přemístěna do nárazníku, čímž vzniklo místo pro velký znak na zakázkovém plastovém zadním víku. Boční okna a zadní sklo jsou z důvodu úspory hmotnosti rovněž vyrobeny z plastu. Uvnitř Volkswagen namontoval dvojici čalouněných sedadel Recaro A8, tříramenný volant, digitální přístrojový štít, přídavné ovládací prvky a bezpečnostní klec.
Zajímavější než vzhled je unikátní pohonné ústrojí. Pod kapotou se skrývá na zakázku vyrobený přeplňovaný celohliníkový čtyřválec o objemu 2,0 litru s výkonem 275 koní a točivým momentem 370 Nm. To pohodlně sedí v teritoriu hot hatchů i na dnešní poměry, takže si představte, že byste tato čísla slyšeli v době, kdy Volkswagen Golf GTI začínal na pouhých 115 koních z dvoulitrového atmosférického motoru. Dokonce i výkonnější vlajková loď Golf VR6 dosahovala skromného výkonu 190 koní ze svého 2,9litrového šestiválce.
V Golfu „Rallye“ byl výkon přenášen na všechna čtyři kola prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky a systému 4×4 pro motorsport s hydraulicky ovládaným mezinápravovým diferenciálem a zadním diferenciálem s omezenou svorností. Bohužel nejsou k dispozici žádné údaje o zrychlení, ale s maximální rychlostí 270 km/h byl projekt A59 v té době, ale i v následujících letech rychlejší než jakýkoli jiný sériový Golf.
Stejně působivé bylo i nastavení podvozku s tlumiči Bilstein vpředu s delším zdvihem a širšími řídicími rameny a víceprvkovou konstrukcí se vzpěrami Bilstein vzadu. Šestnáctipalcová kola Speedline SL817 z lehkých slitin byla obuta do širších pneumatik o rozměru 225/45R16 a skrývala za sebou vrtané brzdové kotouče Brembo.
Golf Mk3 „Rallye“ bohužel nedostal zelenou pro sériovou výrobu, protože Volkswagen Motorsport se nakonec rozhodl nevstoupit do WRC. Podle automobilky byly postaveny dva prototypy tohoto modelu, přičemž pouze jeden z nich byl pojízdný a ten se právě nachází na letošní výstavě SEMA.
Zdroj: carscoops.com