Pojišťovna zinscenovala nehodu Tesly ve stylu Kobry 11 a nyní se omlouvá za přehnanou reakci
Pojišťovna AXA chtěla demonstrovat, jak může baterie elektromobilu poškozená při dopravní nehodě shořet. Na tom by asi nebylo nic zvláštního. Lithium v článcích je skutečně velmi reaktivní; pokud se vznítí, následný proces je dramatický a hasiči musí takto poškozená auta pro jistotu na desítky hodin umístit do speciálních nádob naplněných vodou. Háček byl v tom, že výše zmíněná pojišťovna zvolila ten nejhloupější možný scénář, jaký ji napadl. Nafingovala nehodu Tesly a záměrně ji zapálila, jak píše server Carscoops.
S původní myšlenkou pojišťovny bychom se pravděpodobně ještě mohli ztotožnit. Elektromobily samozřejmě hoří a mají tu nepříjemnou vlastnost, že tak nemusí činit ani při dopravní nehodě. Kvůli konstrukčním vadám se mohou vznítit při nabíjení i při pouhém zaparkování.
Zda jsou tímto problémem nejvíce postiženy Tesly nebo vozy jiných značek, netušíme, na žádné relevantní statistiky požárů konkrétních modelů baterií jsme nenarazili.
To, že si AXA vybrala Model S, tak ani proti tomu není mnoho argumentů. Na YouTube je spousta videí, která takové situace dokumentují. Například záběry kalifornských hasičů přivolaných k Tesle, která začala hořet na vrakovišti týden po nehodě. Pojišťovna se proto rozhodla předvést (pravděpodobně svým zákazníkům a pravděpodobně i zaměstnancům) simulovanou nehodu v přímém přenosu, aby ukázala, jak hoří americký elektromobil.
Když nemáte baterku, dejte tam pyrotechniku
Kdyby při plánování této akce skutečně vymysleli situaci, kdy by došlo k masivnímu poškození krytů bateriových modulů, bylo by to v pořádku. Něco takového se může stát, a abychom byli spravedliví, podobný ohnivý scénář lze očekávat i při poškození nádrže automobilu se spalovacím motorem. Jen vy víte, jak na to. Bezpečnostní technik zvedne ruku.
AXA souhlasila, že je to nebezpečné. A nenapadlo je nic lepšího než z Tesly vyjmout baterii a místo ní do podvozku nacpat pyrotechniku. Shoří podobně velkolepým způsobem, přítomní diváci dostanou svůj „příděl krve“. A tak se také stalo.
Pokud jste se dívali na přiložené video, musíte uznat, že to vypadalo docela přesvědčivě, že? Možné najetí podvozku na žlaby. AXA sice údajně vysvětlila přítomným divákům, jak se věci mají, ale v následně vydané tiskové zprávě popsala úpravu Tesly tak vágně, že ji mnozí považovali za skutečnou nehodu elektromobilu nebo za skutečný požár baterie po převrácení vozu na střechu.
„Při zpětném pohledu musíme uznat, že tento test, který měl ilustrovat předpokládané riziko, měl být koncipován jinak,“ sype si pojišťovna v současnosti popel na hlavu. „Zveřejněné snímky působí špatným dojmem, pokud jsou vytrženy z kontextu.“
Hloupé sdělení v tomto případě křičí o to víc, že AXA ve své původní tiskové zprávě přiznala, že pravděpodobnost požáru elektromobilů není o nic vyšší než u běžných vozidel. Ve skutečnosti je pro oba typy pohonných jednotek velmi nízká. Je tak nízká, že ji překračují nároky způsobené kunami pod kapotou.
Zdroj: redakce, carscoops.com