Yamaha OX99 s fascinující historií. Od motoru pro F1 k zapomenutému supersportu
Je to něco, co by se mělo říct potichu, aby se příliš mnoho lidí neurazilo, ale poslední „zlatý věk“ F1 existoval od konce 80. let do konce 90. let. Konkrétně pokud jde o motory. Bylo skutečně z čeho vybírat. Mohli jste si vybrat motor V8, V10 nebo V12. Pokud jste měli omezený rozpočet, mohli jste si pořídit V8 od Fordu, nebo pokud jste na tom byli opravdu dobře tak V10 od Renaultu. O Yamaze OX99 byste ale neuvažovali, že ne?
No, pokud byste byli tým, který právě vstoupil do sportu v roce 1991, právě jste si uvědomili, že náklady na účast ve Formuli 1 jsou mnohem vyšší, než jste si mysleli, a jmenovali byste se Eddie Jordan. Pak byste se zřejmě rozhodli pro motor V12, který by vám poskytla Yamaha.
Od Jordanova bleskového debutu, kdy první (a jediný) irský tým F1 přešel z F3000, uplynulo 30 let. Nedokážu pochopit, jakého skutečného úspěchu Jordan ve své první sezóně dosáhl. Nové týmy v F1 i tehdy málokdy přežily více než dvě sezóny, natož aby v první sezóně získaly významné body.
Nové týmy spolu s týmy, které nebodovaly, musely tehdy v pátek soutěžit o to, aby byly mezi 4 nejrychlejšími této skupiny nováčků a slabých výkonů, aby měly šanci na sobotní kvalifikaci. Ani pak nebylo umístění na startovním roštu zaručeno. Takže to, že Jordan nejen pohodlně prošel předkvalifikací a kvalifikoval se do nedělního závodu, ale také poměrně pravidelně bodoval ve své premiérové sezóně, byl pro malý tým obrovský úspěch.
Potřebujete motor? Použijte náš motor Yamaha OX99!
Podle Garryho Andersona, který byl technickým ředitelem Jordan F1 po většinu historie týmu, byly náklady na účast na vrcholu motorsportu prozíravého Eddieho Jordana naprostým překvapením. Rozpočet byl vyčerpán dlouho před koncem sezóny 1991, což vedlo k dluhům u Fordu, které vedly k tomu, že výrobce přerušil dodávky motorů Ford pro rok 1992.
To způsobilo týmu problémy, protože vůz pro rok 1992 byl navržen s úmyslem používat motory Ford. Ještě větším problémem však bylo, že vůz v období před rokem 1992 neměl žádný motor. Yamaha však vyšla vstříc a nabídla Jordanu bezplatnou dodávku motorů a také trochu peněz. To znamenalo, že Jordan mohl v roce 1992 závodit s motorem Yamaha OX99 V12.
Sama Yamaha se v F1 angažovala od roku 1989 a dodávala motor OX88 V12 týmu Zakspeed. Zakspeedu se v roce 1989 podařilo pouze dvakrát postoupit z předkvalifikace a v obou velkých cenách, do kterých se kvalifikovali, odstoupili. Motor Yamaha OX88 byl jejich prvním motorem F1, konfigurovaným jako 3,5litrový osmiválec. Byl sestaven na základě znalostí jejich dvoulitrového motoru OX66 V6, který se používal v japonské sérii F2.
Ten byl spojen s třílitrovým motorem Yamaha OX77, což byl zřejmě motor Ford DFV s hlavami navrženými firmou Yamaha. Byl považován za těžký, málo výkonný a nespolehlivý. Po roce 1989 si Yamaha vzala roční pauzu a vrátila se s velkým krokem vpřed v nabídce motorů, a to Yamaha OX99.
Motor Yamaha OX99 byl navržen tak, aby řešil několik problémů, které vyvstaly při používání motoru Yamaha OX88. Zejména jeho výkon, sílu a hmotnost. Tento nový motor Yamaha F1 měl dosahovat výkonu přes 600 koní a v roce 1991 se dostal do vozů Brabham F1. Samotný Brabham se v té době blížil ke konci, ale podařilo se mu získat 3 body s tímto motorem.
Samotná Yamaha neviděla v Brabhamu budoucnost z mnoha důvodů a zjistila, že Jordan je pravděpodobně lepší dlouhodobou sázkou, pokud jde o další vývoj motoru a aspirace na F1.
Nevyšlo to. Vozy Jordan 192 pravidelně odstupovaly z provozu, většinou kvůli přehřívání a problémům s motorem. Yamaha OX99 nebyl nic víc než motor pro použití na testování, takže v okamžiku, kdy byl přišroubován na Jordan 192, se sám rozvibroval. To by způsobilo poruchy dílů, a jakmile by se jeden díl vyměnil, rozbil by se jiný.
V závodním naladění prostě nebyl výkon a vzhledem k vyšší hmotnosti, kterou s sebou V12 přináší, znamenal relativní nedostatek výkonu spolu s nízkou spolehlivostí, že Yamaha OX99 neměla v F1 budoucnost. V roce 1993 se Yamaha spojila s Johnem Juddem a účinně se podílela na vývoji modelu Judd GV, který 4 roky poháněl Tyrrell, což vyvrcholilo 2. místem v Maďarsku, kde v roce 1997 poháněl Arrows Damona Hilla. Yamaha pak v tomto roce F1 zcela opustila.
Příběh Yamahy OX99 nekončí nevýrazným výkonem v roce 1992. Pokud něco, pak účast modelu OX99 v F1 slouží pouze jako začátek příběhu. Model OX99 měl pohánět vlastní supersportovní vůz Yamaha OX99-11.
Tenhle ubohý motor z F1 by možná dobře fungoval jako pohon supersportovního auta
Yamaha měla jako dodavatel motorů pro Zakspeed první rok poměrně krušný. V roce 1989 se kvalifikovala pouze do dvou ze šestnácti závodů, kterých se zúčastnila. V roce 1990 se Yamaha rozhodla přeskupit síly, zvážit své možnosti a zkonstruovat motor OX99, který pak poháněl Brabham.
Někdy v tomto dvouletém období začala v Yamaze klíčit myšlenka, že by měla postavit silniční vůz, který by jezdci poskytl zkušenosti z F1, a že by měl být poháněn úctyhodným motorem OX99. Koncem 80. let se japonské ekonomice poměrně dařilo, takže měli dostatek peněz a mohli si takový sen dovolit.
Původně měla být Yamaha OX99-11 pouze jednomístným vozem, ale vedení Yamahy se nechalo inspirovat právě vydaným McLarenem F1, aby v jejich novém supersportu seděli za řidičem dva cestující. Pomohlo jim, že si to vedení vyžádalo poté, co společnost IAD strávila předchozích 12 měsíců vývojem prototypu.
V souladu s původním zadáním IAD a Robin Herd vyvinuli podvozek, který měl mnohem více společného s vozem F1, který měl napodobovat, než s McLarenem F1. Jednalo se o monokokovou konstrukci vyvinutou a vyrobenou výhradně z uhlíkových vláken, což znamenalo, že motor Yamaha OX99 byl namontován přímo na monokok ,stejně jako u vozu F1. Samotná karoserie však byla celá hliníková a ručně vyrobená kolem futuristického monokoku, který vyrobili bývalí zaměstnanci Aston Martinu. Na vývoji tohoto superauta se absolutně nešetřilo!
Na počátku 90. let zasáhla Japonsko finanční krize, která se v letech 1992 a 1993 ještě zhoršila. Vývoj supersportovních vozů stojí spoustu peněz, zejména v závěrečné fázi uvedení produktu na trh. Yamaha už neměla tak hluboko do kapsy jako kdysi a v Japonsku nastalo období konsolidace a přemýšlení. Divize motorů F1 společnosti Yamaha se spojila s firmou Judd, která vyvíjela motory F1, a Yamaha se rozhodla, že za jejich motor OX99-11 nikdo nezaplatí tolik, kolik chtěli. Projekt supersportovního vozu byl zastaven a zůstaly jen 3 dokončené prototypy. Sen Yamahy o supersportu byl mrtvý a sny o prvenství v F1 skončily o několik let později.
Zdroj: mywifehatesthiscar.com