Držte si klobouky, ceny na pumpách půjdou nahoru, ale problémem není válka ani covid
Přestože se zdá, že se současné ceny u čerpadel konečně poněkud stabilizovaly, můžeme dokonce opatrně říci, že díky lehce klesající ceně ropy mírně poklesly. Pokud však máte pocit, že to nejhorší je za námi, obáváme se, že tento dojem nesdílíme. Na obzoru se rýsuje další problém, který opět o něco zdraží benzin i naftu – euro. Pokud jste si nevšimli, společná evropská měna v posledních letech neustále oslabuje a v tuto chvíli se její hodnota vyrovnala dolaru, jak uvedl server E15.
Jednotná evropská měna dnes poprvé od roku 2002 klesla na úroveň amerického dolaru. Jedno euro se (zatím jen krátce) prodávalo za jeden dolar. Parita netrvala dlouho, jenže zatímco severoamerickou měnu podporuje očekávání agresivního zvyšování úrokových sazeb tamním Fedem, naše peníze jsou pod tlakem kvůli obavám z negativního dopadu energetické krize na evropskou politiku.
Jinými slovy, euro bude v dlouhodobém horizontu pravděpodobně dále oslabovat a pravděpodobně mu v tom nezabrání ani zvyšování úrokových sazeb Evropskou centrální bankou (ECB). Krize v EU se totiž vyostřuje mimo jiné v souvislosti s plánovaným odstavením plynovodu Nord Stream 1, neboť se předpokládá, že Rusko by jej nemuselo znovu spustit, jakmile by byl obsloužen.
Za další oslabování eura může ECB, jejíž politika zatím nepřesvědčila eurozónu, že ví, jak bojovat s rekordní inflací. Evropská centrální banka ji v podstatě nastartovala tím, že během pandemie koronaviru roztočila tiskárnu peněz na ještě vyšší obrátky, a od té doby je eurozóna nestabilní. Mnozí volají po tom, aby ECB zvýšila úrokové sazby a zachránila tak situaci, čímž by de facto zdražila peníze, což by však mohlo odstartovat štěpení eurozóny kvůli extrémně zadluženým zemím na jihu EU v čele s Itálií.
Sečteno a podtrženo… vyhlídky eura nejsou dobré, kromě toho, že ropa se obchoduje v dolarech. A to znamená, že čím slabší bude jednotná evropská měna vůči dolaru, tím dražší bude pro nás každý barel. Ceny benzinu a nafty u pump tedy opět porostou. Otázkou samozřejmě je, zda česká vláda konečně zareaguje a podobně jako v Německu, Nizozemsku a dalších členských státech EU konečně sníží daňové zatížení pohonných hmot, aby ulehčila život řidičům a samozřejmě i domácí ekonomice.
Zdroj: e15.cz