Cena baterie elektromobilu. Co můžeme výhledově očekávat?
Pokud byste teoreticky chtěli měnit celou baterii v elektromobilu, tak cena takového úkonu by se mohla vyšplhat v průměru na polovinu až dvě třetiny ceny nového auta. Nejlevněji dokáže zatím baterie pro elektrická vozidla vyrobit Tesla. Ostatní automobilky však postupně snižují její náskok.
Uplynulo už přibližně 10 let od testu prvního elektromobilu, který se nám dostal do rukou. Byl jím malý a nepříliš vzhledný Peugeot iOn s poměrně skromnou výbavou, avšak ambiciózní cenou. Patřil do trojice téměř identických elektromobilů, společnost mu dělali Citroën C-Zero a Mitsubishi i-MiEV. Tehdy jsme dostali příležitost nahlédnout i do interního ceníku náhradních dílů, v němž nás v té době opravdu překvapila cena za náhradní baterii, která mu umožňovala sotva 100-kilometrový dojezd. Stála přibližně 270 000 Kč
Od té doby se mnoho věcí změnilo. Elektromobily už dávno nejsou malé a nevzhledné a jejich průměrný dojezd se více než ztrojnásobil. Jedna věc se však nezměnila – stejně jako před dekádou se při nich nejvíce diskutuje o kapacitě a ceně baterií. Ty i dnes tvoří přibližně třetinu až polovinu ceny průměrného elektrického auta. A právě na cenu baterií pro elektromobily si ve své analýze posvítila renomovaná konzultační společnost Cairn Energy Research Advisors (Cairn ERA).
Baterie jsou stále drahé
Asi nikoho nepřekvapí, že jejich analýza ukázala, že i po deseti letech tvoří cena baterií nejpodstatnější část ceny nového elektromobilu. A právě cena baterií je jednou z největších konkurenčních výhod společnosti Tesla, která v průměru za každou kWh zaplatí ze sledovaných výrobců nejméně.
Právě cena baterií může i za to, že v USA byla například v únoru tohoto roku průměrná cena prodaného elektromobilu 53 392 dolarů (1 166 027 Kč), zatímco průměrná cena nového auta, bez ohledu na jeho velikost a druh pohonu, tam v únoru byla 40 472 dolarů (883 868 Kč). A to mezi prodanými elektromobily v USA, na rozdíl od ostatních aut, nebylo příliš mnoho drahých pickupů a velkých SUV, které tvoří největší část prodeje aut se spalovacími motory.
Podívejme se však na konkrétní čísla, týkající se baterií tak, jak je uvádí analýza společnosti Cairn. Podle ní Tesla nakupuje bateriové články od svých tří hlavních dodavatelů, kterými jsou Panasonic, LG Chem a Catla (Contemporary Amperex Technology Co., Limited), v průměru za 142 dolarů za každou kWh kapacity. Pro srovnání – koncern GM platí dodavatelům v průměru 169 dolarů a průměrná cena kWh v celém sektoru je 186 dolarů za kWh.
Jelikož společnosti si následně kompletují baterie ve vlastní režii, znamená to, že konečné náklady Tesly při bateriích, které montuje do svých elektromobilů, jsou 187 dolarů za každou kilowatthodinu. Při koncernu GM je to 207 dolarů a v celém sektoru je to 246 dolarů.
Pokud si to promítneme do ceny baterie s kapacitou 60 kWh, která elektromobilem dnes zaručuje přibližně 300-kilometrový dojezd, tak Tesly taková baterie stojí v průměru 9 480 eur, koncern GM 10 440 eur a její průměrná cena v celém sektoru je asi 12 480 eur.
Noví hráči na trhu
Samozřejmě, ceny za výměnu baterií, včetně práce, jsou pro koncové zákazníky podstatně vyšší. Při čistých elektromobilech je to přibližně polovina až dvě třetiny základní ceny nového auta.
Tesla, která má náklady na baterie nižší o více než 20 procent, než je průměr v celém sektoru, odmítla analýzu společnosti Cairn komentovat. Elon Musk však v září minulého roku na akci věnované speciálně vývoji baterií prohlásil, že změny v jejich architektuře umožní v dohledné budoucnosti srazit výrobní cenu o více než polovinu.
Analýza společnosti Cairn dále předpokládá, že až do roku 2030 bude Tesla z hlediska výrobní ceny baterií lídrem na trhu, ale rozdíly se budou postupně zmenšovat a další společnosti budou její náskok dorovnávat.
V konečném důsledku – stačí se podívat do Evropy, kde koncern VW neskrývá ambici stát se světovým lídrem ve výrobě baterií a do roku 2030 chce vybudovat šest vlastních velkých továren na jejich výrobu s kapacitou 240 gigawatthodin ročně.