Znamená auto s mild-hybridní technologií revoluci? Stojí za to o něm uvažovat?
Stále více automobilů je vybavováno „mild-hybridními“ motory. Vysvětlíme vám, jak tato technologie funguje a jaké výhody vám může přinést.
Hybridní pohon je kombinace spalovacího motoru a elektromotoru, která zlepšuje spotřebu paliva a snižuje emise. Ta je dnes pro mnoho motoristů známým pojmem, který se v moderních automobilech objevil již v roce 1997, kdy byla na trh uvedena první Toyota Prius.
V posledních letech se tento koncept rozšířil o stále populárnější plug-in hybridní modely, jež mohou ujet delší vzdálenosti pouze na elektrický pohon, ale stále mají k dispozici záložní benzinový nebo naftový motor.
Nejnovější variací na toto téma je „mild hybrid“, jehož modely nabízí řada výrobců automobilů, včetně Audi, BMW, Fordu, Kia a Volva.
Co je to mild-hybridní systém?
Jedná se o cenově dostupný, poměrně jednoduchý soubor komponentů, které snižují spotřebu paliva a emise CO2 u automobilů s benzinovým a naftovým motorem. Obvykle se skládá z malého elektrického generátoru, který nahrazuje tradiční startér a alternátor (zařízení, které udržuje 12voltovou baterii nabitou), a malé lithium-iontové baterie.
Většina mild-hybridů pracuje na 48voltový elektrický systém. Má vyšší napětí než tradiční 12V systémy. To napájí komponenty, které by dříve fungovaly z motoru, a umožňuje tak efektivnější provoz.
Jak fungují mild hybridy?
Jak již název napovídá, mild-hybrid nabízí pouze malou elektrickou podporu motoru – ne dostatečnou na to, aby vůz jezdil pouze na elektrickou energii. Systémy fungují u jednotlivých značek mírně odlišným způsobem, ale obecně mají tendenci využívat energii z generátoru k asistenci motoru při prudké akceleraci a pomáhají mu plynuleji se znovu nastartovat po vypnutí, když vůz stojí.
Také sbírají energii při brzdění a zachycují ji v akumulátoru, aby poskytly dodatečnou asistenci. V průměru je prý vůz s mild-hybridní technologií až o 15 % účinnější než jeho konvenční protějšek.
Ukázkovým příkladem využití mild-hybridní technologie ke zvýšení hospodárnosti a výkonu modelu je Ford Puma, loňské celkové vítězství v soutěži Auto roku a naše oblíbené malé SUV 2021. Většina modelů s 1,0litrovým tříválcovým benzinovým motorem Ford má mild-hybridní systém.
Podle Fordu tento systém neustále sleduje způsob jízdy a určuje, jak intenzivně se má nabíjet baterie a kdy má pomáhat motor. Dokáže motoru dodat 15 Nm tažné síly navíc, takže při běžném zatížení nemusí pracovat tak intenzivně, což slibuje zlepšení hospodárnosti až o 9 %. Stejnou podporu lze použít i při velkém zatížení motoru, aby se zvýšil jeho výkon.
Jsou všechny mild-hybridní systémy stejné?
Existuje široká škála mild-hybridních systémů a některé jsou propracovanější než jiné. Jeden z nejchytřejších je v luxusním SUV Audi Q8. Ten se snaží ještě více zlepšit hospodárnost tím, že ve spolupráci s adaptivním tempomatem zpomaluje vůz při nájezdu do zatáček a na kruhové objezdy a využívá energii z rekuperačního brzdění. Dokonce dokáže deaktivovat motor a nechat vůz až 40 sekund vyjíždět na volnoběh, aby se ušetřilo palivo.
Jak ekologické jsou mild hybridy?
Nevýhodou mild-hybridů je, že nejsou tak ekologické jako mnohé full-hybridy a plug-in hybridy a nevyužívají nejnižší sazby daně z firemních vozidel. Zatímco emise CO2 modelu Puma Ecoboost 125 Hybrid 96 g/km jsou vedle emisí většiny běžných malých SUV působivé, jsou mnohem vyšší než emise 34 g/km plug-in hybridu Renault Captur E-Tech. A hodnota 219 g/km modelu Q8 50 TDI je sice na luxusní SUV s naftovým motorem poměrně dobrá, ale bledne ve srovnání s pouhými 29 g/km, které vyprodukuje plug-in hybridní BMW X5 xDrive45e.
Proč byste měli uvažovat o voze s mild-hybridním pohonem?
Začněme tím, že jsou méně složité než jiné hybridy, takže v mnoha případech je jejich pořízení levnější. Také se s nimi lépe žije než s plug-in hybridy, které je třeba pravidelně připojovat k elektrické síti, abyste z nich měli plný užitek. Pokud je plug-in hybrid příliš drahý nebo nemáte přístup k nabíječce, je mild-hybrid ekologičtější variantou než běžný benzinový nebo naftový vůz. Jejich řízení se také neliší od řízení běžných modelů a fungují s vozy s manuální převodovkou, takže jsou dobrou volbou pro ty, kteří chtějí zůstat u tradičnějšího způsobu řízení.
Zdroj: whatcar.com