Zimní patenty našich otců a dědů do chladného počasí. Dobré rady nebo hlouposti?
Moudrost a zkušenost. Stojí za to z něj čerpat, říkají. Ne vždy však mají pravdu. Protože někdy zkušenost neznamená moudrost, ale spíše lpění na osvědčených vzorcích. To je častý případ zimních mrazivých patentů našich otců a dědů.
Teploty klesají. Přední mřížka musí být zakrytá lepenkou
Ještě před deseti či dvěma lety nebyl v naší domovině pohled na vozidla s předkem polepeným lepenkou nijak překvapivý. Dnes je to vzácnost. Důvod? Zatímco tehdy toto řešení mohlo způsobit, že se motor trochu zahřál, dnes je tento doplněk zcela zbytečný. Někdy to může být dokonce nebezpečné! Chladicí systémy moderních vozidel nejsou řízeny mechanickým termostatem. Dnes je jejich provoz řízen elektronikou. Ten ví lépe než kartonová záclona, jak ráno rychle zahřát motor, uvádí deník Mirror.
Montáž závěsu na mřížku moderního vozu může být vyloženě nebezpečná. Minimalizuje účinnost chladicího systému. Výsledek? Buď řídicí jednotka donutí chladicí okruh pracovat intenzivněji, nebo se motor přehřívá.
Vezměte si do auta prostěradlo. Chrání čelní sklo před mrazem
Dnes řidiči chrání čelní sklo před námrazou a tvorbou námrazy pomocí speciálních stříbrných rohoží. V devadesátých letech však žádné takové rarity nebyly. Řidiči se museli spolehnout na vlastní invenci, která je obvykle zavedla do skříně s prostěradly. Plachta je dostatečně velká na to, aby zakryla celé čelní sklo i špičkového vozu SUV. Zároveň poskytuje vynikající ochranu proti účinkům mrazu. Netvoří se pod ním námraza. Před ranním nastartováním tak není třeba čelní sklo oškrábat.
Deka se hodí maximálně například v létě, když předpověď počasí předpovídá silné bouřky spojené s krupobitím. Chrání sklo před rozbitím. Před mrazem nikoliv.
Do nafty přidávám benzín aby nezmrzla
Při silných mrazech nafta zamrzá. Jenže neztvrdne jako rampouch, nýbrž se z něj stane něco jako parafín, který ucpává palivový systém. Jak tomu čelit? Můžete natankovat zimní palivo, nebo jednoduše zaparkovat auto v garáži. To jsou však způsoby moderních řidičů. Dědeček by měl jinou radu. Řekl by, že se vyplatí přidat do nafty trochu benzinu.
Před 20 nebo 30 lety, kdy na silnicích převládaly staré benzinové vozy s mechanicky ovládanými čerpadly, by takový nápad mohl mít smysl. V dnešní době však nedoporučujeme míchat benzín a naftu. Moderní vznětové motory používají přesné a inteligentní vstřikovací zařízení. Měří se nejen množství paliva dodávaného do válce, ale také jeho kvalita. Příměs proto může způsobit, že vozidlo nenastartuje. Ale pro změnu ne kvůli zmrzlé naftě.
Baterie zamrzá. Proto ji zakryjeme polystyrenem
Baterie umístěná pod kapotou automobilu nesnáší nízké teploty. Pod jejich vlivem skrývá část elektrického potenciálu. Co lze tedy udělat pro to, aby vůz nastartoval i v těch největších mrazech? Dobrým nápadem je podle řidičů ze staré školy pokrýt ji pěnovým polystyrenem. To mu zaručí tepelnou vrstvu, která ho ochrání před účinky mrazu.
Pokud se mráz dosahující několika stupňů dostane pod kapotu, je pravděpodobnější, že pronikne několika centimetry pěnového polystyrenu. Materiál proto nechrání baterii před chladem. To je zaprvé. Za druhé, motorové prostory dnešních vozidel jsou tak těsně zaplněny jednotlivými součástmi, že se může stát, že polystyrénová tvarovka nebude mít kam vtěsnat.
Zdroj: Mirror; redakce