Zde se dovíte, zda povinné testy pro seniory v Japonsku mají nějaký smysl
Jednou ze zemí, která před několika lety zavedla povinné testování řidičů starších 75 let, je Japonsko. Ti, kteří testem neprojdou, mohou přijít o řidičské oprávnění. Výsledky zavedení testů nejsou jednoznačné.
Japonci se pyšní nejvyšší průměrnou délkou života na světě. U mužů je to 82 let a u žen 88 let. To znamená, že na ulicích jezdí mnoho aut, za jejichž volanty sedí starší lidé. Ještě před několika lety byly zodpovědné za značnou část dopravních nehod. Proto bylo v roce 2017 rozhodnuto o zavedení povinných testů pro řidiče a řidičky starší 75 let.
V Japonsku je na silnicích mnohem bezpečněji než ve východní Evropě. O tom svědčí i počet nehod na 10 000 registrovaných vozidel. V Japonsku činil v roce 2020 0,4, zatímco například v Polsku byl téměř dvakrát vyšší.
Japonské silnice jsou však specifické tím, že nejpočetnější skupinou mezi mrtvými jsou lidé starší 75 let. Jak v absolutních číslech, tak z hlediska velikosti populace. Nebylo tomu tak vždy, ale nehody starších řidičů jsou pro Japonsko již dlouho významným problémem. Například v roce 2020 došlo k 1 324 smrtelným nehodám osob starších 75 let a k 1 113 smrtelným nehodám osob ve věku 25-64 let. Největší podíl smrtelných nehod mají chodci. To platí zejména pro skupinu osob starších 75 let.
Pro zajímavost, v Japonsku existuje speciální nálepka pro řidiče starší 75 let, kterou si musí nalepit na své vozidlo. Stejně jako v Polsku musí mladí řidiči nalepit ještě jednu nálepku. Speciální symboly musí být na přední i zadní části vozidla.
Jak test vypadá?
Test, který se skládá z několika úkolů, je určen k ověření kognitivních schopností a vyloučení podezření na demenci. Testový list v angličtině naleznete na internetu. První úkol spočívá ve vyškrtávání konkrétních čísel z celé sady obsahující sto čísel od 1 do 9. Testovaný musí vyškrtnout například všechny jedničky a čtyřky. Druhý úkol testuje paměť. Subjektu je ukázáno několik různých obrázků. Za nějaký čas musí na list vyznačit, které obrázky viděl. Další úkol spočívá v zodpovězení několika otázek týkajících se časové orientace. Jedná se o uvedení přesného data, dne v týdnu a času.
Negativní výsledek neznamená okamžité odebrání řidičského průkazu, ale nutnost provedení specializovanějšího testu. Teprve výsledek tohoto testu určí, zda testovaná osoba bude ještě schopna usednout za volant automobilu.
Jaký vliv mělo zavedení povinného testování?
Výzkumníci z Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health se zabývali statistikami dopravních kolizí v Japonsku za období 2012-2019. Z jejich analýzy vyplývá, že zavedení povinného testování významně ovlivnilo počet kolizí na silnicích, kterých se účastnili starší lidé. To bohužel může souviset s vyšším počtem nehod starších chodců a cyklistů.
Autoři publikace v britském lékařském časopise BMJ mají na účinnost testů trochu jiný názor. Podle nich počet nehod osob starších 75 let již klesal a zpřísnění pravidel nezpůsobilo jejich větší pokles. V závěru napsali, že zavedení kognitivního testu pro řidiče ve věku 75 let a více nemá jednoznačný přínos pro bezpečnost.
Bez ohledu na to, do jaké míry se zpřísnění pravidel projevilo na statistikách, se zdá, že vyřazení řidičů, jejichž kognitivní schopnosti jim neumožňují bezpečně řídit, je dobré rozhodnutí.
Zdroj: Daily Mail