Zbytečné chyby při STK. Děláte je taky?
Každý musí pravidelně absolvovat technickou prohlídku, jinak mu hrozí pokuta. Tato poměrně krátká kontrola se však někdy ukáže jako nešťastná, protože motoristé se pravidelně dopouštějí stejných chyb, jak informuje server TÜV. Těm se lze snadno vyhnout.
Podívali jsme se na nejčastější problémy, kvůli kterým slovenští motoristé neprojdou technickou kontrolou. Technik ani samotná stanice výsledek neovlivní, podmínky pro vozidla jsou podrobně stanoveny zákonem a následnými předpisy. Toto jsou nejčastější chyby, kterých se řidiči dopouštějí.
Než půjdete na povinnou technickou prohlídku, je dobré věnovat svému vozu trochu péče. Tímto způsobem lze snadno předejít drobnostem, které mohou způsobit selhání technické kontroly vozidla. Majitelé se často dopouštějí zbytečných chyb, ať už z nedbalosti, nebo z neznalosti, které je v konečném důsledku stojí nejen peníze, ale i strávený čas.
Technik STK nemá na výběr. Nemůže používat volné uvážení, přesná pravidla jsou stanovena státem. Zároveň je pod neustálým dohledem kamer. Za nedostatečnou kontrolu mu hrozí vysoké tresty.
Jednoduchou kontrolu vozu před STK může provést každý
Jednoduchou kontrolu zvládne každý motorista sám. Měly by být zkontrolovány zejména tyto věci:
- vezměte si s sebou na kontrolu velký technický průkaz
- zkontrolujte přední a zadní světla, blinkry
- zkontrolujte stěrače a kapalina do ostřikovačů
- zkontrolujte datum expirace lékárničky
- zkontrolujte parkovací brzdu
Jakékoli jiné opravy než seřízení sklonu světlometů během prohlídky jsou přísně zakázány. Za takový zásah hrozí technikovi pokuta. Nemůže ani doplnit zákazníkovi vodu do ostřikovačů a v takových situacích nemůže posoudit, zda je vůz způsobilý. Motoristé jsou takto trestáni a v naprosté většině případů hází vinu na pracovníkova STK.
Zbytečné chyby
Jedním z nejčastějších důvodů neprojití technickou prohlídkou je nepředložení velkého technického průkazu. Bez něj se kontrola prostě nedá provést. Řidiči na to často zapomínají a ptají se, zda je možné projít STK jen s malým techničákem.
Řidiči také někdy chodí na technické prohlídky s nezaznamenanými změnami a většinou hrají na neznalost techniků. Zejména pneumatiky s odlišnými rozměry nebo čelní ochranné rámy jsou důvodem, proč nelze vozidlo na STK přijmout. Jako důvod nevyhovění technické prohlídce se však často uvádějí i opakované závady s nečitelnými nebo jinak výrazně poškozenými registračními značkami, nefunkční nebo vypálené žárovky světlometů nebo nefunkční nastavení výšky světlometů.
Chyby, kterých si možná nejste vědomi
Existují však i závady, o kterých majitel vozu nemusí vědět. Pracovníci STK se setkávají například s neshodnými pneumatikami na jedné nápravě, pneumatikami s nižším rychlostním indexem, než je uveden v technickém průkazu, neschválenými fóliemi nalepenými na čelním skle, nefunkčními stahovacími okénky nebo vadnou výrobní značkou či zkorodovaným vyraženým číslem VIN.
Technická prohlídka obvykle trvá 20 až 40 minut a skládá se z několika stanovišť, kde se kontroluje téměř vše, včetně toho, o čem si většina majitelů vozů myslí, že se nekontroluje. Nemá tedy smysl přijít a doufat, že technik nezjistí závadu právě na vašem voze. Doporučujeme zkontrolovat vše, co lze zkontrolovat, provést případné dodatečné zápisy do technického průkazu. Pak už vás opravdu nic nepřekvapí.
Zdroj: tuev-nord-group.com