Zamítnutá klimatická žaloba proti VW naznačuje, že zákaz spalovacích motorů není řešením

Přidat na Seznam.cz

Část veřejnosti a řada aktivistů napříč Evropou tvrdí, že jedinou správnou cestou pro individuální i nákladní dopravu je elektromobil. Došlo to tak daleko, že Unie schválila zákaz benzinových i naftových motorů od roku 2035 a zvrátit toto rozhodnutí se v současné době zdá nemožné. Aby toho nebylo málo, farmář a aktivista Ulf Allhoff-Cramer chtěl s podporou Greenpeace zakázat spalovací motory VW od roku 2030. Jeho klimatická akce však narazila na překážku, jak píše server Automobilwoche. A soud má velmi zajímavé vysvětlení.

Ulf Allhoff-Cramer, zemědělec a aktivista z města Detmold (které se nachází v Severním Porýní-Vestfálsku), tvrdí, že důsledky změny klimatu ovlivní jeho majetek a zdraví. Rozhodl se proto zažalovat Volkswagen za nadměrnou produkci oxidu uhličitého a s podporou Greenpeace podnikl právní kroky k zastavení výroby jeho spalovacích motorů od roku 2030, tedy o pět let dříve, než plánuje Evropská unie.

Při pohledu na pohyby lepící se na asfalt, blokující dopravu a další podobné partie, které jsou schopné vypustit pneumatiky elektromobilů, vás už taková informace asi nepřekvapí. Možná vás ale bude zajímat rozhodnutí soudu, které toto obvinění shodilo ze stolu.

Vrchní zemský soud v Detmoldu v pátek žalobu zamítl a označil ji za neopodstatněnou. Podle Automobilwoche soudce v rozhodnutí zveřejněném před několika dny uvedl, že „není jisté, zda požadované ukončení činnosti v oblasti spalovacích motorů odstraní údajné nepříznivé účinky“.

A za pozornost stojí i další pasáž. Podle ní nelze po VW požadovat, aby se v budoucnu spoléhal výhradně na technologii elektrického pohonu, protože k benzinovým a naftovým motorům existují i jiné alternativy, například pohon palivovými články.

Greenpeace se podle očekávání ohradilo a již oznámilo, že se proti výše uvedenému rozhodnutí odvolá. Tvrdí, že soud by měl objasnit globální odpovědnost korporace, jako je VW. To, že soud učinil právě toto, zelenému hnutí zřejmě nestačí.

„Soud potvrdil, že Volkswagen vykonává povolenou činnost, která je jasně regulována právem EU, a že není úlohou regionálního soudu rozhodovat o otázkách klimatické politiky,“ uvádí se v oficiálním prohlášení automobilky. Greenpeace mezitím nedávno podalo podobnou žalobu u soudu v Braunschweigu a opět neuspělo. Zamítnuty byly také žaloby DUH (Deutsche Umwelthilfe) proti Mercedesu ve Stuttgartu a BMW v Mnichově.

Zdroj: redakce, automobilwoche.de