Vzniká aliance států proti Euro 7 a zákazu spalovacích motorů. Mezi nimi je i Česko
Vzpouru do značné míry iniciovalo Německo a jeho spolkový ministr dopravy před posledním hlasováním. Vypadá to, že v Berlíně právě vzniká aliance států, které nesouhlasí s Evropskou komisí a bruselskými úředníky, resp. s jejich představou nucené transformace dopravy, a navíc se zvyšuje i počet zemí, které to vidí stejně, jak uvádí web Autonews.
Ještě před několika týdny to vypadalo, že spalovací motor definitivně skončil a EU se vydá cestou výhradně elektrické dopravy. Jenže právě nesmyslné prosazování jediné technologie Evropskou komisí spolu s odmítáním syntetických emisně neutrálních paliv a snahou zavést bez diskuse nepochopitelně přísnou normu Euro 7 se všemi jejími technickými záludnostmi se zřejmě stalo pověstným uchem u džbánu, které se nakonec utrhlo.
Z iniciativy Německa a Itálie se napříč (především) východní Evropou šíří odpor, který nabírá velmi zajímavé obrátky. V Berlíně se sešli ministři dopravy České republiky, Německa, Polska, Itálie, Portugalska, Rumunska, Maďarska a Slovenska, aby společně projednali nezbytné změny plánů Evropské unie.
Zákaz spalovacích motorů je špatný
„Návrh potřebuje naléhavé změny,“ řekl na zasedání německý spolkový ministr Volker Wissing a dodal, že skepsi k vyřazování aut se spalovacími motory sdílí stále více zemí, nejen Itálie, Polsko nebo Česká republika. Připomněl také, že tato skupina zemí požaduje, aby po roce 2035 vznikla samostatná kategorie automobilů se spalovacími motory, které by mohly jezdit na syntetická uhlíkově neutrální paliva.
„Zákaz spalovacích motorů, které mohou fungovat klimaticky neutrálně, je podle našeho názoru špatný,“ prohlásil Volker Wissing.
Euro 7 potřebuje změnu a čas
Podobný názor na novou připravovanou emisní normu zaujali i evropští ministři dopravy. „Pokud jde o Euro 7, naším cílem je, aby podmínky nařízení byly realistické a splnitelné,“ řekl český ministr Martin Kupka. Zároveň upozornil, že jednotlivé země mají vážné výhrady k šibeničnímu termínu přijetí normy Euro 7, která má vstoupit v platnost v polovině roku 2025, ale že řada technických detailů, resp. konkrétních prováděcích předpisů, není zatím jasná.
Česká republika proto navrhuje čtyřletý odklad a technické změny, které mají dát výrobcům automobilů a průmyslu šanci připravit se na novou normu a posílit technologický rámec potřebný pro aplikaci novinek v budoucích automobilech. „Pokud to s uhlíkovou neutralitou Evropy myslíme vážně, jsem přesvědčen, že to mimo jiné znamená zavést technologicky proveditelná opatření,“ řekl Martin Kupka.
Polsko jde ještě dál
Polsko je ve svých výhradách vůči Bruselu o něco důraznější. Jeho zástupce oznámil, že jejich nesouhlas je „ještě zásadnější“ a netýká se pouze druhů paliv, které bude možné používat po roce 2035. Náš severní soused má jednoznačně problém se zákazem jako takovým a poukazuje na skutečnost, že návrh by pro spotřebitele extrémně prodražil spalovací motory.
Zdroj: redakce, autonews.com