Výzkum odhalil, že elektromobily jsou nejekologičtější auta, ale jejich dodavatelské řetězce jsou pekelně špinavé
Elektromobily jsou v celém svém životním cyklu ekologičtější než jejich protějšky se spalovacími motory na plyn, říká zpráva vypracovaná pro britské ministerstvo dopravy.
Analýza modelování životního cyklu konkrétně zjistila, že typický elektromobil na baterie podle odhadů ušetří až o 65 % více emisí skleníkových plynů (GHG) než běžný benzinový automobil.
Je však tento výzkum výhrou pro výrobu elektromobilů, nebo východiskem k tomu, aby se věci skutečně daly do pohybu?
Emise z výroby elektromobilů byly v roce 2020 přibližně o 50 % vyšší než u benzinových vozů. To je způsobeno především bateriemi, které tvořily 67 % celkových odhadovaných emisí skleníkových plynů během životního cyklu.
Recyklace vozidel a baterií a potenciální využití v druhém životním cyklu by však mohly tyto emise kompenzovat.
Příkladem může být využití baterií v průmyslových aplikacích druhé životnosti, jako je skladování energie, a nahrazení nouzových zdrojů napájení na železničních přejezdech použitým hardwarem.
Výzkum tvrdí, že do roku 2050 by emise z výroby BEV mohly dosáhnout téměř stejné úrovně jako u konvenčních vozidel. Předpovídá, že zlepšení technologie baterií, výroby a zpracování po skončení životnosti přinese 76% snížení emisí skleníkových plynů ve srovnání s vozidly s vnitřním pohonem. Tomu napomáhá dekarbonizace britské elektrické sítě. Do roku 2050 by se tyto úspory mohly zvýšit na neuvěřitelných 81 %. To je docela přesvědčivé.
Předpovědi vkládají velké naděje do plánů výrobců automobilů i zákonodárců v jejich časových plánech na postupné vyřazení vozidel s vnitřním spalováním.
V současné době probíhá v oblasti baterií rozsáhlý výzkum, který vyvíjí baterie s delší životností a vylepšuje jejich kapacitu pro recyklaci a opětovné použití. Hojně se také pracuje na omezení používání eticky a ekologicky problematických materiálů, jako je lithium a kobalt.
Dobré úmysly však nemusí nutně vést ke komerčně životaschopným výrobkům, zejména pokud jde o potenciální vyšší náklady na etickou těžbu. Proto musí být veškeré závazky v automobilovém průmyslu podloženy časovým harmonogramem a důsledky jejich nedodržení.
Výzkum také nezohlednil dopad znečišťujících látek, jako jsou emise z pneumatik, které produkují horší znečištění než výfukové potrubí. Naštěstí probíhá značný výzkum a vývoj v oblasti výroby pneumatik z obnovitelných, recyklovaných a sledovatelných materiálů, ale dokud se nestanou univerzálními, zůstávají jejich emise uhlíku problematické.
Je tedy pravděpodobné, že do roku 2030 a dokonce 2050 budou auta na silnicích vypadat výrazně jinak. Naprostá většina z nich bude samozřejmě elektromobilů.
Největší výhrou však bude nižší míra výroby automobilů a významné investice do udržitelnější přepravy osob. Například do mikromobilů a veřejné dopravy.
Zdroj: thenextweb.com