Vyplatí se celoroční pneumatiky mít i v zimě? Extenzivní test přináší nejednoznačnou odpověď

Přidat na Seznam.cz

Když se blíží zima, často se klade jednoduchá otázka: zvládnou to celoroční pneumatiky? Mnoho řidičů se pro ně rozhodne i přes své předchozí pochybnosti. Odpověď na tuto otázku však není nejdůležitější. Je třeba se na to podívat z opačné strany. Dokud toto nepochopíme, je obtížné mluvit o bezpečnosti.

V podzimním období se množí návody na zimní pneumatiky, ale také na celoroční pneumatiky. Ve skutečnosti se jedná o stejný typ pneumatik, protože celoroční pneumatiky patří do skupiny zimních pneumatik. Procházejí stejnými testy a jsou schváleny pro zimní podmínky, tj. označení 3PMSF (nezaměňovat s irelevantním M+S).

Není tedy divu, že se celoroční pneumatiky testují vždy před zimou. Nepřekvapí ani to, že jsou srovnávány se zimními pneumatikami. Řidiči však stále zapomínají, že při výběru celoročních pneumatik nevybírají pouze náhradu za zimní pneumatiky, ale také, nebo spíše především, za letní pneumatiky, a to z důvodu delší životnosti v tomto období. Je proto překvapivé, že celoroční pneumatiky jsou tak zřídka srovnávány s letními pneumatikami, protože se jedná o zimní pneumatiky, takže nejdůležitější otázka zní: zvládnou celoroční pneumatiky letní provoz? Pokusme se na ni odpovědět.

Přestože nemáme k dispozici vlastní výsledky výzkumu, můžeme využít ty, které již byly provedeny. K diskusi a zkoumání tohoto tématu proto použijeme test provedený německým „Auto Bildem“. Tento test jsme vybrali nejen proto, že je aktuální, ale také proto, že porovnává celoroční pneumatiky se zimními pneumatikami v zimních podmínkách (-5 stupňů Celsia) a s letními pneumatikami v letních podmínkách (22 stupňů Celsia).

Brzdění

Brzdná dráha je nejdůležitějším parametrem z hlediska bezpečnosti za všech podmínek, protože jde o nejčastěji prováděný obranný manévr řidiče. Jeho účinnost závisí nejvíce na pneumatikách a přímo ovlivňuje, zda dojde ke kolizi.

Testy časopisu Auto Bild ukázaly, že brzdná dráha na sněhu se u celoročních a zimních pneumatik výrazně liší. Průměrná celoroční pneumatika dosáhla o 8,6 % horšího výsledku než zimní pneumatika a nejlepší celoroční pneumatika o 2,6 % horšího výsledku.

Větší rozdíl se projevuje na mokré vozovce při letních teplotách, ale neplatí to pro každou pneumatiku. Průměrná celoroční pneumatika dosahuje při brzdění o 14,7 % horších výsledků než referenční letní pneumatika, zatímco nejlepší celoroční pneumatika dosahuje pouze o 2,5 % horších výsledků než letní pneumatika. To znamená, že podobně jako na sněhu, ale mezi celoročními modely je obrovský rozdíl, protože v průměru dosahují mnohem horších výsledků.

Ještě zajímavější je, že rozdíly mezi jednotlivými modely celoročních pneumatik jsou tak velké, že i zimní pneumatika se v takovém testu ukázala být lepší než většina z nich. Naproti tomu vítěz této kategorie se také výrazně liší od ostatních. V praxi lze tedy předpokládat, že nejlepší celoroční pneumatika je mezi konkurenty jedinečná.

Největší rozdíl je však patrný na suché vozovce při letních teplotách. Brzdná dráha je o 18,9 % delší u průměrné celoroční pneumatiky a o 9,3 % delší u nejlepší celoroční pneumatiky. Skutečný rozdíl mezi nejlepší celoroční a letní pneumatikou činil 3,5 metru. Naproti tomu rozdíl mezi průměrným celoročním a letním výkonem činil 6,9 m. Zatímco na mokru byly zimní pneumatiky lepší než některé celoroční modely, na suchu zimní pneumatiky všechny testy prohrály. I když stále ne v takové míře jako letní pneumatiky v zimních testech.

Řízení

Při těchto zkouškách se měřila průměrná rychlost na zkušebním úseku. Na sněhu neměly zimní pneumatiky šanci proti celoročním pneumatikám, od kterých byly v průměru o 6,6 % lepší a o 3,2 % lepší než nejlepší. Výjimkou však byl slalom, kde dva modely celoročních pneumatik překonaly zimní, ale i tak – průměr celoročních pneumatik byl o 7,6 % horší než zimních.

Celoroční pneumatiky si na mokru vedly proti letním ještě hůře. V průměru dosáhly o 6,7 % horšího výsledku a nejlepšího o 3,9 %. I zde však došlo k velkému rozdílu ve výsledcích, kdy celoroční celoroční pneumatiky za mokra překonaly celoroční průměr. Při jízdě v kruhu, kdy se měřilo maximální dosažené přetížení do přerušení přilnavosti, zaostával průměrný výsledek celoročních pneumatik o 7 % za letními pneumatikami.

Na suché vozovce byl výsledek celoročních pneumatik v průměru jen o 2,5 % horší než u letních pneumatik a nejlepší celoroční pneumatika prohrála s letními pneumatikami jen o vlásek – rychlost byla o 0,85 % nižší.

Aquaplaning

Test, při kterém se pneumatika odlepí od vozovky kvůli vrstvě vody, byl proveden pouze v letních podmínkách. Výsledky se mohou zdát na první pohled kontroverzní, ale pokud pochopíte samotný fenomén aquaplaningu, snadno je pochopíte. Pokud vás tato problematika zajímá, níže naleznete obsáhlé dopoledne věnované tomuto tématu. Obecně lze říci, že konstrukce běhounu celoroční pneumatiky (drážky a jejich kapacita) je velmi příznivá pro omezení jevu aquaplaningu.

V testu si pět modelů celoročních pneumatik vedlo na rovném úseku lépe než letní pneumatiky. Průměrně byla celoroční pneumatika pouze o 1 % horší než letní, ale nejlepší celoroční pneumatika byla o 4,2 % lepší než letní.

Stejně tomu bylo i v testu v zatáčkách, kde tři modely celoročních pneumatik porazily letní pneumatiky, přičemž nejlepší celoroční pneumatika porazila letní pneumatiku o 9,7 % lepším výsledkem. Rozdíl mezi letním a průměrným celoročním výsledkem činil již 6,9 % ve prospěch léta. Je to dáno konstrukcí a směsí pneumatiky, která má v těchto podmínkách obecně lepší vlastnosti než celoroční pneumatiky, i když, jak je vidět, celoroční pneumatiky nemají špatné vlastnosti.

Závěry?

  • Celoroční pneumatiky si v nejdůležitějším testu z hlediska bezpečnosti – brzdění – vedou nejlépe v zimě na sněhu, výrazně hůře v létě, když prší, a nejhůře na suchu.
  • Celoroční pneumatiky mají lepší výsledky v dynamických testech, jako je slalom nebo klikaté silnice, než při brzdění.
  • Správné celoroční pneumatiky dosahují dobrých výsledků v testech za mokra, což také podporuje tvrzení, že jsou to dobré pneumatiky pro přechodné období – jaro a podzim.
  • Pokud se rozhodnete pro celoroční pneumatiky, vyplatí se koupit kvalitní pneumatiky, protože špatné pneumatiky nemají dobré vlastnosti ani v zimě, ani v létě.
  • Pokud se rozhodneme pro celoroční pneumatiky, je třeba vzít v úvahu podmínky, které očekáváme, a skutečnost, že letní nebo letním podobné pneumatiky vydrží mnohem déle než typické zimní pneumatiky. Celoroční pneumatiky se stále častěji dělí na ty, které mají lepší vlastnosti v létě, a na ty, které jsou lepší v zimě.

Zdroj: Autokult

[seznam-ads id="17779"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17898"]