Vozy SUV nejsou pro chodce bezpečné. Riziko srážky se zvyšuje až o 68 procent

Přidat na Seznam.cz

Vozy SUV si v posledních letech získaly srdce řidičů. Nyní výzkumníci ukázali jejich vážnou nevýhodu. Vlastnit SUV znamená vyšší riziko srážky s chodcem, píše server Axios. A to až o 68 procent.

Prodávají se jako na běžícím páse a začínají ovládat ulice našich měst. Řidiči je oceňují pro snadné překonávání obrubníků nebo rychlostních nerovností a v mnoha případech také pro velký zavazadlový prostor. Bez významu není ani impozantnější vzhled než u klasických karoserií. Americký institut pro výzkum bezpečnosti dopravy IIHS právě odhalil negativní stránku vlastnictví vozů SUV.

Američané zjišťovali, jak závisí riziko srážky s chodcem na typu karoserie. Stejně jako v Česku, i v USA se jedná o velmi častý typ incidentu. Jak se ukázalo, pro některé scénáře srážky a ujetí má velký význam typ karoserie. V USA dochází nejčastěji ke srážkám mezi jedním vozidlem a jedním chodcem při odbočování na křižovatkách. Právě za těchto podmínek představují větší automobily největší nebezpečí pro zranitelné účastníky silničního provozu.

U vozů SUV je dvakrát vyšší riziko usmrcení chodce při odbočování vlevo na křižovatce než u běžných automobilů a při odbočování vpravo je toto riziko o 63 % vyšší. To se netýká jen vozů SUV. V případě pick-upů je riziko v prvním případě čtyřikrát vyšší a ve druhém o 89 % vyšší. Proč takové rozdíly?

Vozy SUV jsou vyšší, což může v některých případech znemožnit výhled na dítě. To ale není všechno. Výhled při zatáčení výrazně ovlivňuje A-sloupek, který se nachází mezi předním a bočními okny. Vozy SUV jsou z hlediska délky těžší než odpovídající vozy v tradičních segmentech. Aby byli řidič a cestující při převrácení vozidla v bezpečí, používají konstruktéři vozů robustnější sloupky. To pak vede ke snížení viditelnosti na křižovatkách.

Vozy SUV mají své nadšené příznivce. Ani oni by však neměli zapomínat, že SUV mají také nevýhody. Patří mezi ně vyšší spotřeba paliva a větší pneumatiky, jejichž nákup je nákladný. Nyní víme, že se zvyšuje i nebezpečí pro chodce.

Zdroj: axiom.com, iihs.com