Volkswagen varuje, že krize čipů bude mít negativní vliv na prodeje i v roce 2023
Rok 2022 byl pro automobilový průmysl jedním z nejnáročnějších období nejen v posledním desetiletí. Válka na Ukrajině, omezení výroby v Číně kvůli covidu, nedostatek polovodičů a s tím spojená krize čipů… To vše mělo negativní dopad na prodeje jednotlivých automobilových společností. Vrásky na čele to způsobilo i zástupcům tak velké značky, jako je Volkswagen. Čipová krize však zřejmě ještě není zcela za námi a Němci varují, že bude mít negativní dopad na prodeje i v roce 2023.
Značka Volkswagen nemá za sebou zrovna nejlepší rok. Jeho celosvětový prodej se meziročně snížil o 6,8 %, přičemž vyrobil celkem 4,56 milionu vozů, přičemž významnou roli hraje i problém s nedostatkem polovodičů a zpožděnými dodávkami dalších komponentů. Na druhou stranu se v roce 2022 dařilo elektromobilům, které VW stále více prosazuje do popředí. V porovnání s rokem 2021 vzrostly jejich tržby o 23,6 %. Nenechte se však zmást. Celkový počet prodaných elektromobilů sice dosáhl hranice 330 000, ale v celosvětovém měřítku stále tvoří jen asi 7 % všech vozů koncernu VW. Obzvláště dobře si vede model ID.4, který tvoří zhruba polovinu všech prodaných elektromobilů.
VW může být spokojen i s výsledky v Číně, kde se prodej jeho elektromobilů zdvojnásobil (143 100 vozů). Navíc se předpokládá, že v roce 2023 tento počet opět výrazně vzroste s příchodem modernizovaného modelu ID.3, nového sedanu ID.7, který má být elektrickým nástupcem modelu Passat, a také elektrického MPV ID.Buzz. Na čínském trhu se však daří i dalším německým automobilkám, které očekávají, že silná poptávka bude pokračovat i v letošním roce.
Krize čipů pokračuje i letos, ale pomalu ustupuje
Podle Imeldy Labbeové, členky představenstva VW pro prodej a marketing, má automobilka kvůli probíhající krizi s čipy a nedostatkům v dodavatelském řetězci velmi velké množství nevyřízených objednávek. Automobilka očekává, že tyto problémy budou přetrvávat i v roce 2023, ale postupně by měly odeznít a výroba se konečně stabilizuje. Imelda Labbe dodává: „Děláme vše pro to, abychom zkrátili dodací lhůty a co nejrychleji snížili vysoký počet nevyřízených objednávek.“
Uvidíme, zda se tato slova potvrdí a zda problémy s nedostatkem automobilů skutečně postupně odezní. Podle prognóz z loňského léta by nedostatek nových vozidel mohl trvat až do roku 2025.
Zdroj: redakce, Autocar