Veksláky oblíbený Mercedes 190 slaví čtyřicátiny. Jak „Baby Benz“ změnil image automobilky?

Přidat na Seznam.cz

Když se většiny lidí zeptáte na jméno malého sportovního sedanu z 80. let, téměř jistě padne jméno BMW řady 3 druhé generace s kódovým označením E30, které shodou okolností letos slaví 40. narozeniny. Ale v roce 2022 oslaví 40. narozeniny ještě jeden prémiový německý sedan, Mercedes 190 (W201), a ten je pravděpodobně ještě důležitější než E30, jak tvrdí server Carbuzz.com.

E30 byl a stále je skvělý vůz, ale také to bylo jen jakési zdokonalení existujícího nápadu. BMW se v oblasti malých sportovních sedanů pohybovalo již od 60. let s modelem 02, poté tento koncept aktualizovalo uvedením první řady 3 v roce 1975 a v roce 1982 jej zopakovalo s modelem E30.

Je pravda, že E30 rozšířila nabídku řady 3 o čtyřdveřový sedan, pořádný kabriolet, kombi a derivát s pohonem všech kol, čímž pokryla větší portfolio, než by kdy pokryla řada 190. Ale před zahájením prodeje modelu 190 na konci roku 1982 myšlenka malého cenově dostupného Mercedesu neexistovala.

Dnes považujeme za samozřejmost, že můžeme přijít k prodejci Mercedesu a odjet například v GLA nebo třídě C, přičemž jsme při platbě přišli jen o rukáv, nikoli o celou košili. Ale až do příchodu modelu 190 byl nejlevnější nový Mercedes ekvivalentem dnešní třídy E, což způsobilo, že automobilka Mercedes byla mimo dosah většiny průměrných rodin. Model 190 tak není jen předchůdcem moderní třídy C, ale i každého cenově dostupného Mercedesu.

Nebyla to však jen pozice na trhu, která dělala model 190 pozoruhodným. Byl to i jeho design. Ano, byl to tradiční tříprostorový sedan se stejně tradiční velkou maskou chladiče, ale podívejte se na úhel této masky a světlometů, na způsob, jakým se příď a záď zužují, aby vůz vypadal menší a méně kostrbatý. Tohle a výsledná hodnota aerodynamiky 0,33 Cd byla pro Mercedes radikální záležitost a BMW to nevědělo. Díky modelu 190 vypadalo konkurenční BMW E30, uvedený na trh ve stejném roce, asi o deset let starší a nemůže být náhodou, že řada 3 (E36), která nahradila E30 v roce 1990, se modelu 190 podobá více než jen zběžně.

Model 190 se také hlásil k převaze pod plechy, alespoň v některých oblastech. Zatímco E30 zůstala u jednoduchého zadního zavěšení s polonápravovým ramenem, Mercedes představil vyspělou víceprvkovou zadní část, která fungovala jako dvouramenné zavěšení, ale s přidanou kontrolou náklonu. Opět je to něco, co dnes považujeme za samozřejmost, ale v té době se to nevyskytovalo v žádném z dražších vozů Mercedes a BMW začalo tuto technologii používat až v roadsteru Z1 z roku 1989 a v řadě 3 (E36), vyjma varianty Compact.

Model 190 samozřejmě nebyl dokonalý. Těžko rozhodnout, co bylo podlejší, zda prostor pro nohy vzadu nebo seznam standardní výbavy, do roku 1985 nebyla k dispozici žádná šestiválcová varianta a atmosférický diesel o výkonu 72 koní na evropském trhu byl ledabyle pomalý (na stovce byl za 17,7 sekundy), i když měl inovativní odhlučňovací paket, který mu získal pravděpodobně velkorysou přezdívku „šeptající diesel“.

Mercedes také přišel o potenciální prodeje, protože neměl dvoudveřovou variantu ani kabriolet, ačkoli se zdá, že v jednu chvíli uvažoval o hatchbacku, a dokonce se dostal až ke stavbě několika prototypů. Plány na rallye zhatil příchod Audi Quattro s pohonem všech čtyř kol, zatímco výkonná šestnáctiventilová 190 se v závodech cestovních vozů snažila předstihnout svého konkurenta BMW M3, dokud okřídlený 190E 2.5 Evolution II nakonec v roce 1992 nezískal titul mistra DTM.

E30 také překonala 190, když se prodalo přibližně 2,3 milionu kusů oproti 1,8 milionu kusů Mercedesu, ačkoli to není nijak překvapivé vzhledem k tomu, kolik kombinací karoserie a motoru měli kupci BMW k dispozici. Jak E30, tak 190 byly neuvěřitelně důležité vozy, ale nelze se ubránit dojmu, že Mercedes si zaslouží trochu větší uznání.

A to nejen ty rychlé, ale i běžné modely, které si lidé skutečně kupovali v obrovském množství. Zatímco 190 s motorem Cosworth se těší velké lásce, obyčejné vozy s dvoulitrovými motory, stroje, které poprvé přiblížily kvalitu a solidnost Mercedesu běžným řidičům a přiměly BMW, aby se u následujícího modelu E36 opravdu zlepšilo, si zaslouží větší respekt. Až příště budete míjet jakýkoli Mercedes, ať už to bude třída A, GLA, C nebo GLC, budete se dívat na vůz, který by neexistoval, kdyby mu 190 nevyšlapala cestu.

Zdroj: Mercedes, carbuzz.com