Věděli jste, že i auto může dostat úpal? Co dělat, když se auto přehřívá?
Počasí se mění. A to nejen počasí, ale i vlastnosti našeho klimatického pásma. V praxi to znamená, že teploty v létě rok od roku stoupají a nyní běžně překračují 40 °C. Není problém, aby teplota v kabině překročila 70 °C.
V létě si mnoho řidičů nebo majitelů automobilů vzpomene na špatně fungující klimatizaci. Chladicí okruh, který je v létě pravidelně zatěžován, je však mnohem více namáhán. I sebemenší opotřebení chladicího systému může vést k fatálním poruchám, jak píše server Columbia Auto Care.
Určitě jste i vy v posledních dnech viděli několik aut, kterým se jednoduše kouřilo z kapoty, nebo zoufalé řidiče, kteří doplňovali hektolitry vody. Pozor, doplňování extrémně studené vody do vyhřívaného systému nemusí být správným řešením. Rozhodně je lepší nechat teplotu systému samovolně klesnout. I když chápeme, že to často není možné.
Co dělat, když se motor v horkém počasí přehřeje?
Řidiči dělají chybu, když okamžitě vypnou motor. Měli bychom ho zchladit zapnutím topení na plný výkon. Ventilátor topení pak odvede ze systému určité množství tepla. Také neotvírejte kapotu hned, zejména ne, pokud je v blízkosti západky kapoty pára. Mohli byste se opařit.
Při otevírání víčka chladiče nebo vyrovnávací nádrže buďte rovněž opatrní. Systém je obvykle pod tlakem a je pravděpodobné, že část vody při otevření vytéká. Pokud jste nuceni zastavit a doplnit vodu, nebojte se použít i čistou pitnou vodu. Není to nejideálnější řešení, ale i láhev vody vás může zachránit.
Přehřátí motoru může vést k poškození těsnění pod hlavou, což obvykle nepatří mezi jednoduché závady, zejména pokud se jedná o složitější typ motoru.
Co ještě trpí?
Akumulátor a alternátor dostávají pořádně zabrat i při plném provozu klimatizace nebo ventilace sedadel, a to vše v kombinaci s častým používáním systému start-stop. A pak jsou tu komponenty, které si běžný řidič neuvědomí. Například aktivace vrtulí chladiče sahara, které jsou při pomalé jízdě často aktivní ve více stupních. Pak se může snadno stát, že se baterie na krátkých cestách nestihne dobít.
Potahy z pryže, plastů a kůže
Naši rodiče to dělali na starých autech, o kterých věděli, že je budou používat dlouhá léta. Zakrývaly pneumatiky, potahovaly kožená sedadla nebo zakrývaly plastové palubní desky. Přímé slunce ovlivňuje jejich složení a většinou ztvrdnou. To znamená, že guma ztrácí své vlastnosti, kůže se smršťuje a páře ve švech a tak bychom mohli pokračovat.
Mytí auta v extrémním horku
Nic vám nebrání v tom, abyste si v létě umyli auto. Mějte však na paměti, že extrémně přehřáté součásti, jako jsou okna s drobným poškozením, mohou vlivem studené vody prasknout. A viděli jsem to na vlastní oči. Proto se před mytím a omýváním snažte vybrat místo, které je ve stínu, a počkejte alespoň několik minut, nebo auto nejprve velmi pomalu ochlazujte.
Pozor na voskování nebo lepení. To je kategorie sama o sobě. Tyto přípravky by měly být užitečné, ale při nesprávné aplikaci na přímém slunci mohou způsobit více škody než užitku. Pak vám nezbývá nic jiného než navštívit specialisty na detailing.
Zdroj: columbiatireauto.com