Válka na Ukrajině. Narušené dodavatelské řetězce, rostoucí ceny nejen automobilů. Jak válka mění automobilový trh?
V posledních letech se automobilový trh potýkal se špatnou dostupností polovodičů v důsledku narušených dodavatelských řetězců. Mnoho výrobců automobilů věřilo, že vrchol problémů je již za nimi a že dodávky vozidel se do roku 2022 vrátí na úroveň před krizí. Tyto plány zhatila ruská invaze na Ukrajinu. Automobilový průmysl čelil ještě hlubší krizi, kterou bude mnohem obtížnější vyřešit.
Narušené dodavatelské řetězce
Odborník na automobilový průmysl a manažer komunikace ve společnosti carVertical, pan Matas Buzelis, upozorňuje, že ačkoli ruský trh s novými automobily není největší na světě, hraje v dodavatelském řetězci automobilového průmyslu významnou roli.
Rusko vyváží cenné komponenty pro automobilový průmysl. Například automobilový průmysl v Německu je závislý na ruském titanu, železe a paladiu. Rusko, které v roce 2021 vytěžilo 108 milionů tun železné rudy, je pátým největším světovým producentem železné rudy a dodává ji evropským výrobcům oceli, kteří se nyní potýkají s vyššími cenami a možnými potížemi se zásobováním odjinud, píše web Motofakty.
Ruská invaze je také ranou pro ukrajinský automobilový průmysl. Například němečtí výrobci automobilů, jako jsou BMW a Volkswagen, se spoléhají na dodávky od velkého ukrajinského výrobce kabelových svazků. Kromě toho je Ukrajina třetím největším světovým producentem niklu a hliníku, dvou mimořádně cenných surovin, které se používají k výrobě baterií a komponentů pro elektromobily.
Ukrajina produkuje téměř 70 % světové poptávky po neonovém plynu potřebném k výrobě zařízení, jako jsou mikročipy, jehož nedostatek je již pociťován.
Koupit dobrý ojetý vůz je stále obtížnější
Již v roce 2021 bylo obtížné a drahé koupit ojeté vozidlo a vše nasvědčuje tomu, že v roce 2022 se situace ještě zhorší. Zatímco trh s ojetými vozy stále roste, prodejci si stěžují na jejich nedostatek.
Jedním z hlavních důvodů současné situace je krize na trhu s novými automobily. Výrobci vozidel začínají snižovat výrobu, aby ji udrželi na nižší, ale stabilnější úrovni. Tento trend zpomaluje příliv vozidel na trh s ojetými vozy. Majitelé automobilů proto odkládají prodej svých vozidel nebo se je vůbec nechystají prodat.
„Zájemci o koupi ojetého vozu jsou v současné době nuceni vybírat z nejomezenějších a zároveň nejdražších nabídek na trhu ojetých vozů. Omezená nabídka však neznamená, že si kupující mohou dovolit vzdát se postupů, které je chrání před podvody. Naopak, kupující by si měli u každého ojetého vozidla ověřit jeho historii, protože výběr je velmi omezený,“ říká Matas Buzelis.
Jak vysvětluje odborník, prodejci ojetých vozů mohou koupit jakékoli dostupné vozidlo, aniž by věnovali maximální pozornost jeho stavu. Proto může být riziko koupě ojetého vozu ve špatném stavu mnohem vyšší než před rokem či dvěma.
Nepředvídatelné ceny ojetých vozů
V roce 2021 dosáhly ceny ojetých automobilů rekordních hodnot. Přestože se na konci roku stabilizovaly a dokonce začaly klesat, ruská invaze na Ukrajinu vytvořila na trhu ojetých automobilů ve východní Evropě bezprecedentní situaci.
Ukrajinští kupci ojetých automobilů již několik let hromadně míří do Polska, Litvy, na Slovensko a do Maďarska. Zatímco na domácích trzích těchto zemí byla poptávka po novějších automobilech vyšší, ukrajinští zákazníci kupovali mnoho automobilů starších i více než deset let, zejména dieselových, které byly sice úsporné, ale neekologické.
Na druhou stranu snížený příliv zákazníků změní trh s ojetými vozidly v sousedních zemích Ukrajiny. Ceny starších vozů pravděpodobně klesnou, protože prodejci se snaží snížit své ztráty přizpůsobením se současné situaci.
Dopad na ceny pohonných hmot
Ceny pohonných hmot v mnoha evropských zemích překročily kritickou hranici 2 eur (téměř 50 korun) za litr, což uživatele přimělo ke změně každodenních návyků.
„Rostoucí ceny pohonných hmot přimějí některé řidiče k tomu, aby přestali používat k dojíždění do práce vlastní automobil. Uživatelé vozidel mohou snížit svůj roční počet ujetých kilometrů volbou veřejné dopravy nebo jiných alternativních dopravních prostředků. Méně kilometrů by znamenalo méně nehod, což by vedlo k úsporám provozních nákladů,“ říká odborník společnosti CarVertical.
Snížil by se provoz na silnicích a vyšší ceny pohonných hmot by zvýšily zájem o úsporná vozidla.
To znamená, že vozidla se vznětovým motorem mohou být atraktivnější díky své bezkonkurenční spotřebě paliva na dálnici. To se však bude týkat pouze zemí, kde není zavedena daň na vozidla s vyššími emisemi. Zvýšené ceny pohonných hmot přimějí lidi investovat do ojetých elektromobilů.
Zdroj: motofakty.pl