V prosinci hrozí řidičům pokuta ještě na parkovišti. Stačí udělat tuto chybu
Zima dokáže prověřit schopnosti i zkušeného řidiče. Mráz a sníh často způsobují komplikace, na které se v teple garáže snadno zapomene. Správný postup však rozhoduje o tom, jestli své auto spolehlivě nastartujete, nebo zůstanete trčet u krajnice.
Se zimním obdobím přichází nejen chlad, ale i nástrahy, které si mnoho řidičů ani neuvědomuje. Některé návyky, které si řidiči za léta ježdění osvojili, mohou být v mrazu víc než nebezpečné, a to hlavně pro motor, který se schovává pod kapotou.

Dlouhé točení startéru
Když mrzne a vaše auto nechce spolupracovat, může se snadno stát, že začnete klíčkem zběsile otáčet v domění, že auto každou chvíli musí naskočit. Opak je však pravdou – rozhodně to není dobrý nápad. Neustálé točení startéru působí úplně stejně, jako když přeženete svůj trénink v posilovně – akorát že místo ztuhlého svalu máte vybitou baterii a unavený startér.
Pokud auto na první pokus nenaskočí, dejte mu (a sobě) chvíli pauzu. Ideální je po každém pokusu počkat alespoň dvacet sekund, aby se baterie mohla trochu zotavit a startér nabrat síly. A pokud motor nechce spolupracovat ani po čtvrtém pokusu, raději sáhněte po startovacích kabelech nebo zavolejte do servisu.
Za volnoběh riskujete pokutu
Kdo by nedělal v zimě to, že nechá motor běžet na volnoběh a trpělivě škrábe námrazu z oken, zatímco se auto postupně zahřívalo? Tenhle zvyklost je ale už dávno pasé, a to z několika důvodů. Zaprvé, pokud vás při tomhle zahřívání chytí policie, může vás čekat nemilá pokuta za zbytečné vypouštění výfukových plynů. Vyhláška totiž říká jasně – motor nesmí běžet bez účelu.
Zadruhé, točení motoru na volnoběh jen zvyšuje vaši spotřebu paliva, což vás v zimě může vyjít pěkně draho. Pokud chcete, aby auto běželo hladce, začněte s opatrným přidáváním plynu a dejte motoru čas, aby se postupně dostal na ideální teplotu. Věřte, je to lepší pro vás i pro vaši peněženku.
Vytáčení motoru za studena
Když ráno spěcháte a motor konečně naskočí, je lákavé okamžitě šlápnout na plyn a vyrazit. Jenže pozor – tohle je cesta, jak si zadělat na problémy. Když je motor studený, olej v něm necirkuluje tak, jak by měl, a nechrání všechny části motoru tak efektivně. Vysoké otáčky při studeném motoru tak mohou způsobit, že se součástky rychleji opotřebují a naivní ranní spěch se vám může pěkně prodražit.
Nejlepší rada? Na začátku buďte zdrženliví. Pokud máte diesel, snažte se držet otáčky pod dvěma tisíci, a pokud jezdíte na benzín, nechoďte přes tři tisíce otáček. Motor se postupně zahřeje a dostane se do ideální provozní teploty, kde si může opravdu „odfrknout“ a pracovat naplno. Zní to jako drobnost, ale věřte, že ten rozdíl je v dlouhodobém horizontu v péči o motor obrovský. Takže příště, když motor naskočí, dejte mu pár minut klidnější jízdy, než se rozjedete jako závodník.

Tip na závěr
Zima je pro autobaterii opravdovou zkouškou – chladné počasí ji doslova nutí pracovat na plné obrátky. Ať už máte auto na benzín nebo diesel, kapacita baterie může v mrazech výrazně klesnout, což vede k problémům se startováním. Abyste se vyhnuli nepříjemným situacím, kdy se ráno dostanete do auta a jediný zvuk, který uslyšíte, je zoufalé škytání motoru, je dobré se o baterii trochu postarat.
Před příchodem zimy je ideální zkontrolovat, jestli je baterie dostatečně nabitá. Pokud máte pocit, že by mohla být unavená, připojte ji přes noc na nabíječku nebo navštivte nejbližší servis.
Zdroj: www.autozive.cz, autozive.cz, autosalon.tv