V Lexusu se zbláznili. Opravdu má nový Lexus RZ 450e takový volant?
Lexus RZ 450e je prvním vozem značky, který byl od základu navržen jako elektromobil. Má jednu jedinečnou vlastnost, kterou zatím nemá žádné sériově vyráběné auto na světě, píše server Car and Driver.
Ve stínu odhalení nového BMW řady 7 spatřil světlo světa elektromobil prémiové japonské značky. Lexus RZ 450e je prvním modelem Lexus vyvinutým jako čistě elektrický vůz, který nebude mít žádný spalovací motor. Výjimečný je tvar volantu a samotné řízení.
Revoluční řízení
Řízení Lexusu RZ 450e může být na přání elektrické (drive-by-wire). Volant tak nemá žádné mechanické spojení s předními koly. Tento typ řízení byl v posledních letech k vidění pouze u koncepčních vozů. Nyní však nastal čas, aby Lexus jako první automobilka použil tuto technologii v sériové výrobě. Volant postrádá horní část, čímž se podobá ovládacím prvkům v letadlech.
Lexus toto řešení zdůvodňuje tím, že díky absenci mechanické vazby mezi volantem a koly a variabilnímu převodu se volant otáčí na obě strany pouze v rozsahu 150 stupňů. Díky tomu nemusíte přejíždět rukama po volantu. Lexus tuto technologii komerčně nazývá One Motion Grip. Tvrdí také, že toto řešení odstraní z řízení vozu nepříjemné jevy, jako je například silný boční vítr nebo nepříjemná zpětná vazba při přejíždění nerovností.
Volant je jinak klasicky multifunkční, s množstvím tlačítek pro ovládání tradičních funkcí. Na volantu jsou dokonce umístěny ovladače stěračů a světel, protože Lexus omezil na minimum i páčky pod volantem. Nový volant umožnil konstruktérům přepracovat design přístrojové desky a digitálního přístrojového panelu a přiblížit tak zážitek z jízdy současným vozům Peugeot. Výhodou by mělo být zobrazení informací o jízdě v lepším zorném poli řidiče.
Nový pohon všech kol
Lexus RZ 450e má vnější rozměry 4805 x 1895 x 1635 mm a rozvor 2850 mm. Je to také první sériově vyráběný model Lexus vybavený novým systémem DIRECT4. Funguje to se dvěma e-nápravami. Jedná se o inteligentní systém pohonu všech kol, který neustále vyrovnává trakci jednotlivých kol a automaticky rozděluje hnací sílu. DIRECT4 využívá senzory, které sbírají, vyhodnocují a reagují na řadu faktorů včetně rychlosti vozidla, úhlu natočení volantu a dopravní zácpy. Na základě těchto vstupů vypočítá a okamžitě aplikuje vhodný točivý moment na každou nápravu, aby se maximalizovala přilnavost a trakce. Přední/zadní předsazení točivého momentu lze nastavit z 0 na 100 nebo ze 100 na 0 v milisekundách – rychleji než jakýkoli mechanický systém.
Zaměřeno na efektivitu
Elektromotor na přední nápravě má výkon 150 kW a elektromotor na zadní nápravě 80 kW, což dává celkový systémový výkon 230 kW (313 k) a maximální točivý moment 435 Nm. Vůz je vybaven 96článkovou lithium-iontovou baterií s kapacitou 71,4 kWh. Baterie je tradičně umístěna pod podlahou kabiny, což snižuje těžiště vozu a zpevňuje celou konstrukci. Společnost Lexus si dala velmi záležet na kvalitě a výkonu použité baterie.
Výrobce, který má dlouholeté zkušenosti s bateriemi z předchozích hybridních vozidel, očekává, že baterie si zachová 90 % své kapacity i po 10 letech. Podrobnosti o dojezdu a době nabíjení baterie budou oznámeny později, ale Lexus očekává, že RZ ujede v kombinovaném cyklu WLTP více než 400 km. Cílová spotřeba je 18 kWh na 100 km, což z tohoto modelu dělá jeden z nejefektivněji jezdících elektromobilů na trhu.
Dynamicky se bude chovat velmi podobně jako elektromobily podobné velikosti a výkonu. Maximální rychlost je omezena na 160 km/h a zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 5,6 s.
Hi-tech funkce pro optimální tepelný komfort
Kokpit RZ je evolucí konceptu Tazuna. Kombinuje polohu řidiče za volantem a přesné uspořádání ovládacích prvků a displejů tak, aby vznikl prostor, kde je k ovládání vozidla zapotřebí pouze malých pohybů rukou a očí. Princip je inspirován otěžemi, kterými jezdec ovládá koně – což v japonštině znamená „Tazuna“. Rozložení virtuálního kokpitu, head-up displeje a 14palcového multimediálního displeje bylo optimalizováno tak, aby přístrojová deska byla nízká, což dále zlepšuje výhled řidiče před sebe. Středová konzola obsahuje nový otočný volič směru jízdy pro systém shift-by-wire, který odráží celkovou jednoduchost designu interiéru.
Kabina je navržena jako světlý a otevřený prostor, který je umocněn ambientním osvětlením s širokou škálou volitelných barev. Lexus také vytvořil nový světelný efekt nazvaný In-ei, který vytváří zcela odlišné světelné a stínové efekty na výplních dveří.
Zdroj: caranddriver.com