Úplný přechod na elektromobily? Volkswagen to zavrhuje. Šéf koncernu vidí budoucnost v syntetických palivech
Pestrá kombinace pohonných jednotek a možností (více či méně) ekologického provozu automobilů? Nebo… Úplný přechod na elektromobily? Do jaké míry je čistě elektrická budoucnost reálná i pro individuální automobilismus, na to dnes ještě neznáme stoprocentní odpověď. Zatím však vše nasvědčuje tomu, že si automobilky nechávají otevřená zadní vrátka. Zároveň můžeme být, alespoň dočasně, svědky jakéhosi duálního vývoje v EU a v dalších zemích, kde od roku 2035 nebudou platit tak přísná pravidla proti spalovacím motorům.
Zdá se, že německý Volkswagen nechce vsadit vše na jednu kartu a přehodnocuje očekávání, respektive popírá, že se chystá zcela skoncovat se spalovacími motory napříč všemi trhy. „Spalovací motory na trhu zatím ponecháme,“ uvedl v nedávném rozhovoru šéf Volkswagenu Oliver Blume.
Záměrem je podle něj zachovat ve hře tradiční automobily, protože v mnoha částech světa jsou velmi oblíbené. Zároveň Blume uvedl, že Němci chtějí prosadit větší poptávku a prodej plně elektrických modelů.
Syntetická paliva: Zamíchají kartami?
Na rozdíl od svého předchůdce byl Blume vždy příznivcem syntetických paliv, která mohou potenciálně zachránit spalovací motory a zároveň snížit emise z jejich provozu.
Šéf VW v nich také vidí příležitost pro starší vozy. „Můžete s nimi provozovat benzinové motory, a to téměř bez emisí CO2. Tímto způsobem mohou všechna vozidla alespoň částečně přispět ke snížení emisí bez ohledu na typ pohonu,“ vysvětluje Blume.
Takové vnímání je v rozporu s čistě elektrickou strategií, která by znamenala úplný zánik spalovacích motorů. To však zjevně není záměrem například japonské Toyoty, která se svého úspěšného hybridního pohonu na celosvětové úrovni zatím nehodlá vzdát.
Horké téma v Bruselu
Na evropské politické úrovni se názory různí, i když Frans Timmermans, místopředseda Evropské komise a komisař pro klima, prosazuje elektrický pohon jako jedinou přijatelnou alternativu ve velkém stylu.
Naopak komisař pro vnitřní trh Thierry Breton vyzývá k opatrnosti vzhledem k rozmachu elektromobilů – ohroženo by mohlo být 600 tisíc pracovních míst.
Suroviny a energie jako rizika
Další několikrát zmiňovanou hrozbou je vznik nové geopolitické závislosti na surovinách z Asie, jako je lithium a kobalt. Bez nich se auta na baterie neobejdou.
Samostatnou otázkou je výroba elektřiny potřebné pro pohon elektromobilů. Příkladem je Německo, jehož výroba z uhlí není právě nejšťastnější.
To jsou ostatně rizika, před kterými varoval šéf společnosti Stellantis Carlos Tavares. Přechod na elektromobilitu označuje za politické rozhodnutí, které nakonec nemusí v praxi přinést očekávané snížení emisí.
Zdroj: redakce, Kreiszeitung.de