Ultralehký motor pro budoucnost modelu GT-R? Nissan si nechal patentovat spalovací motor, který je z velké části vyroben z uhlíkových vláken
Společnost Nissan si nechala patentovat spalovací motor, který je z velké části vyroben z uhlíkových vláken. To může přinést mnoho výhod.
Společnost Nissan požádala o patent na spalovací motor, který je z velké části vyroben z uhlíkových vláken. Japonský výrobce pouze naznačuje, jaké výhody by to mohlo přinést. Z patentové specifikace vyplývá, že kryt motoru má být vyroben především z lehkých uhlíkových vláken, zatímco vysoce namáhané části uvnitř bloku jsou stále vyrobeny z kovových materiálů.
Aby uhlíkové pouzdro odolalo teplu vznikajícímu při spalování, vytvořili konstruktéři mezi kovovým válcem a okolním pouzdrem mezeru. V této mezeře by měla v souladu s technickým principem mokrých vložek trvale cirkulovat chladicí voda. Uhlíková vlákna kompenzují nevýhodu oslabené integrity kovového pouzdra. Společnost Nissan naopak zdůrazňuje, že pouzdro z uhlíkových vláken se nezahřívá tak rychle, což vede k rychlejšímu dosažení provozní teploty motoru při jeho spouštění, a tedy k menšímu opotřebení. Zhruba řečeno: nad 150 stupňů Celsia se karbon zahřívá příliš. Přestože již existují pryskyřice, které odolávají teplotám 260 stupňů Celsia, stavba motoru z nich by pravděpodobně přetížila každou peněženku.
Použití uhlíkových vláken také nejspíš značně sníží hmotnost motoru o přibližně 42 procent oproti identické hliníkové konstrukci. Navíc se při teplu uhlík tolik neroztahuje a jeho použití by mohlo konstrukci zpevnit o 100 až 400 procent.
Nový Nissan GT-R s karbonovým motorem?
Nissan prozatím zbytek motoru ponechává z původního materiálu, ale některé společnosti již nyní nabízí i další karbonové části motoru, které díky lepší tepelné vodivosti vedou ke zvýšení efektivity spalování a tím pádem i výkonu motoru. Zatím není známo, pro který model by Nissan chtěl použít svůj karbonový motor. Na jedné straně většina zvěstí na síti popisuje jako nejpravděpodobnějšího příjemce nové GT-R. Na druhou stranu patent nemusí nutně znamenat, že výrobce bude patentovanou součástku používat v sériové výrobě.
Zdroj: Auto Motor und Sport