Ukrajinci od včerejška výrazně komplikují život lidem na východě Slovenska. O co se jedná?
Od začátku konfliktu na Ukrajině to obce na východě Slovenska nemají jednoduché. Jako první podávají pomocnou ruku, spoustu situací řeší samy s pomocí dobrovolníků. Za to si samozřejmě zaslouží velké uznání. Problémy však nastaly již dlouho předtím.
Den po dni začala do pohraničních vesnic přijíždět zaparkovaná auta, která nepřekročila hranici, a postupně se z nich stávaly vraky, které byly na místě postupně rozebírány. Obce si s nimi často nevěděly rady. Když byl problém šťastně vyřešen, objevil se další problém, píše server Automagazín.
Možná jste již dříve zaznamenali, že Ukrajinci skupují auta ve velkém v EU a vozí je domů. A nezáleží na tom, o jaké auto se jedná. V konvoji najdete auta za 25 000 Kč, ale naprostá většina je mnohem dražší. Ukrajinci nemohli dlouhá léta dovážet na Ukrajinu novější automobily, nebo to bylo velmi nákladné a administrativně náročné. Nyní jsou osvobozeni od cla a vše dovážejí po náklaďácích. Jak správně tušíte, je to prezentováno jako nástroj na podporu místních obyvatel, ale ve skutečnosti je to podpora kumpanie a obchodu s automobily, které se stejně nedostanou do problémových lokalit, ale budou je mít místní na západě nebo uprostřed země.
Takto se navíc mění i trh na Slovensku a obchod s automobily či jinými komoditami zažívá boom, protože poptávka roste extrémně rychle a s ní i cena. Ale to nebudu popisovat. Kromě toho nelze zapomínat na to, že při vývozu automobilu registrovaného v SK musí být provedena kontrola originality. Zájem o tuto službu rychle roste, a tím i příjmy některých subjektů.
Co se však změnilo nyní?
Hraniční přechod Ubľa je od včerejška jediným přechodem na Slovensku, kde si Ukrajinci mohou tato auta z EU odvézt. Další dvě jsou v Polsku. Jiný způsob prý neexistuje. Pokud si na mapě porovnáte rozložení silnic, hraniční přechod Ubľa a hraniční přechod Vyšné Nemecké, nebo pokud máte místní znalosti, rychle pochopíte, že maličký přechod v okrese Snina prostě nemá šanci pouštět auta ve velké frekvenci. Mezi obcemi, ať už Dúbravou nebo Ruským Hrabovcem, se tak již od rána tvoří kolony, které linky SAD nemohou objet. Počet vozů na vývoz ze Slovenska velmi rychle roste a může se stát, že se SAD výrazně opozdí.
Pro obce ovšem vzniká další problém. Lidé, kteří tam stojí, produkují odpad u silnice. Až to skončí, zůstane u silnice spousta odpadků a nejsem si jistá, zda se na to vyčlení nějaké peníze, nebo to budou dělat opět dobrovolníci, kterým je osud jejich obce lhostejný. Slovákům na vesnicích tato situace také řádně zkomplikuje život. Tím, že lidé stojí, nebo spíše stojí několik desítek hodin, jednoduše požádají místní o pomoc, ať už se jedná o toalety, kávu, čaj a další drobné službičky. Jde jen o to, že spousta místních se bojí, mají narušené zvyky a hlavně starší lidé se bojí pustit někoho do svého domu nebo na dvůr.
Zdroj: automagazin.sk