Tragédie z Polska. FSO Polonez ukončil výrobu před 20 lety

Přidat na Seznam.cz

Polonez vyráběla varšavská továrna na osobní automobily. Od 3. května 1978 do 22. dubna 2002 sjelo z montážní linky 1 061 807 exemplářů v různých verzích, píše web Motofakty.

Jaká byla poslední vyrobená verze? Byl to Daewoo-FSO Polonez Atu Plus. V dubnu 2002 byla výroba definitivně zastavena, protože všechny výlisky potřebné pro výrobu tohoto vozu (podlahová deska nebo boky karoserie) byly zlikvidovány. Zajímavé je, že výroba nebyla nikdy oficiálně ukončena.

FSO Polonez – Jak to všechno začalo?

Základní pětidveřová verze s motory Fiat 1300 a 1500 cm3, sériově vyráběná v polském Zeranu od 3. května 1978, měla být výchozím bodem pro celou rodinu vozů. Očekávalo se, že bude zahrnovat kupé, pickup, dodávku a dokonce mikrobus. K dispozici byly také čtyři typy benzinových motorů o objemu 1,4 l až 2,0 l a vznětový motor o objemu 2,0 l.

Počítalo se s tím, že se ročně vyrobí přibližně 150 000 vozů, z nichž velká část bude určena na vývoz. Proto ta pevná a příliš těžká konstrukce. Záměrem bylo poslat Polonez do Spojených států a bylo vynaloženo veškeré úsilí, aby byl přizpůsoben tamním přísným bezpečnostním normám.

Jméno vozu vybrali v anketě čtenáři listu „Życie Warszawy“. Byla spojena s polským rodákem, tanečníkem Fryderykem Chopinem, a snadno se psala a vyslovovala v jakémkoli jazyce. Moderní siluetu vozu obohatily tehdy velmi oblíbené velké nárazníky a černé plastové lišty. Moderní byl také interiér s širokou palubní deskou a hranatými „hodinami“. Staré, příliš slabé motory byly nevýhodou.

Nové motory se bohužel nikdy nevyráběly a ty, které se montovaly do Polonezů, byly prostě zastaralé. V roce 1987 byl vyroben model 1600 s výkonem 87 koní. Na začátku 80. let dostalo malé množství vozů motory Fiat Argenta 2000 s výkonem 112 koní a diesely VM s výkonem 84 koní. Od roku 1989 bylo možné objednat benzinový motor Ford o výkonu 105 koní, nebo přeplňovaný diesel o výkonu 95 koní. Kromě motorů FSO a Ford byl Polonez Caro vybaven také diesely Citroën a benzinovými motory Rover.

Vývoj Polonezu zastavila krize v 80. letech. V krátkých sériích se objevila třídveřová verze, kupé a prodloužená sedmimístná verze. Prototypem zůstal šestikolový pickup a sedan. V roce 1983 však začaly z montážní linky sjíždět „ekonomické“ Polonezy s ocelovými nárazníky a dvojicí obdélníkových světlometů. O dva roky později dostaly všechny Polonezy světlejší přední část, podobně jako u kupé, a v roce 1986 okno na zadním sloupku. Ve stejné době debutoval pickup Truck, který se vyráběl v továrně v polské Nise.

Kuriozitou byl prototyp terénního pick-upu Analog ve variantách 4×2 a 4×4, připravený v roce 1994 ve spolupráci s vojenskými specialisty.

Poslední velkou modernizací vozů Polonez byly modely Caro Plus, Atu Plus a Truck Plus v roce 1997, rok po převzetí závodu společností Daewoo.

Zdroj: motofakty.pl

[seznam-ads id="17779"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17898"]