TOP 5. Městské vozy do 5 let s benzinovými motory, které stojí za doporučení
Moderní automobily jsou často považovány za komplikované a nepříliš odolné. Na trhu však stále existují modely, jejichž motory jsou skvělé. V našem subjektivním seznamu uvádíme ojeté vozy do 5 let stáří s benzinovými motory, které lze považovat za spolehlivé.
Nejprve si ujasněme, co rozumíme pod pojmem ojetý vůz se spolehlivým motorem. Je to vůz vybavený jednotkou, která kombinuje dobrý výkon s mírnou spotřebou paliva a zároveň vás netrápí příliš častými a drahými poruchami.
Často se totiž říká, že motory moderních automobilů jsou příliš nespolehlivé a choulostivé. Existují však vozy, které se tomuto stereotypu vymykají a mají jednotky, na které se můžete spolehnout. Vybrali jsme 5 modelů ze segmentu malých a městských vozů ve stáří do 5 let s benzinovými motory, které stojí za doporučení. Upozorňujeme však, že se jedná o naše subjektivní hodnocení.
Fiat 500 1.2 Fire
Nástupce modelu Seicento, který se vyrábí nepřetržitě od roku 2007, je již řadu let nejprodávanějším modelem italské značky a jedním z nejprodávanějších ve svém segmentu.
Fiat 500 zaujme svým nadčasovým retro designem, který za 14 let na trhu ještě nezestárl a vychází z modelu Panda II. Vozidlo prošlo dvěma modernizacemi – v roce 2013 a v roce 2015. Právě po druhém faceliftu můžeme městský Fiat doporučit, protože vypadá moderněji a získal také lepší a bohatší výbavu. Vůz je velice ceněn pro své nízké provozní náklady a bohaté možnosti personalizace. Kabina samozřejmě není příliš prostorná ani funkční, ale ve městě se malý Fiat velmi dobře osvědčuje, protože je dlouhý necelých 3,55 m. Vůz je k dispozici jako třídveřový hatchback a jako kabriolet s posuvnou střední částí látkové střechy (500C).
Motor 1.2 Fire 8V je nejen nejtrvanlivější z agregátů nabízených ve Fiatu 500, ale také nejoblíbenější. Z nabídky byl stažen až v roce 2020. Nabízí výkon 69 koní a 102 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 12,9 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 160 km/h. Jednotka má průměrnou spotřebu kolem 6 l/100 km. Jedná se o jednoduchý motor s nepřímým vstřikováním, který svou konstrukcí pochází z první poloviny 90. let a dokonale spolupracuje s instalací LPG.
Jednotka má objem přesně 1242 cm3, litinový blok, hliníkovou hlavu a pohon rozvodů pomocí řemene. Výrobce doporučuje jeho výměnu každých 120 000 km, ale vyplatí se tento interval zkrátit na přibližně 80 000 km. Kromě toho je systém časování v popsané 8V variantě bezkolizní, což znamená, že v případě přetržení řemene nedojde ke kolizi mezi písty a ventily. Olej by se měl měnit každý rok nebo každých 15 000 km.
Hlavní problémy motoru 1.2 Fire se týkají škrtící klapky (rychle se zanáší, což se projevuje kolísáním otáček) a alternátoru. Nová škrticí klapka stojí nejméně 2 400 Kč, i když někdy pomůže výměna snímače polohy za 1 200 Kč.
Toyota Aygo 1.0 VVT-i
Druhá generace malé Toyoty debutovala v roce 2014 a stejně jako její předchůdce je dvojčetem Citroenu C1 a Peugeotu 108. Od svých technických bratrů se liší avantgardnějším stylem. Vůz dostal od základu navrženou karoserii ve stylu „J-Playful“, inspirovanou japonskou kulturou mládeže. Zadní část vozu zdobí podlouhlé svítilny.
Interiér vozu je vybaven 7palcovým dotykovým displejem X-Touch, který využívá módní dlaždice známé z Windows 8 a využívá technologii MirrorLink. V roce 2018 prošel vůz modernizací, která přinesla ještě výraznější design. Aygo II měří na délku 3455 mm, na šířku 1623 mm a na výšku 1460 mm, rozvor je dlouhý 2340 mm. Zavazadlový prostor má objem pouhých 169 litrů.
Pod kapotou modelu Aygo se nachází pouze jedna jednotka. Jedná se o úspěšný tříválcový benzinový agregát 1.0 VVT-i o výkonu 69 koní (72 koní po faceliftu) a maximálním točivém momentu 95 Nm. Z 0 na 100 km/h zrychlí za 14,2 sekundy a dosáhne maximální rychlosti 160 km/h. Pohon předních kol zajišťuje pětistupňová manuální nebo poloautomatická převodovka X-Shift (vzácně). Podle uživatelů má Aygo průměrnou spotřebu paliva pouhých 5,3 l/100 km. K tomu přispívá i jeho nízká pohotovostní hmotnost 940 kg. Nevýhodou jednotky je velký hluk při vyšších otáčkách.
Dvanáctiventilová jednotka má hliníkový blok a hlavu, variabilní časování ventilů a váží 69 kg. Motor má vícebodové vstřikování paliva a bezúdržbový rozvodový řetěz. Zajímavé je, že tento motor není doporučen pro systémy LPG.
Volkswagen Up! 1.0 MPI
Německý malý vůz je v nabídce nepřetržitě od roku 2011 a na rozdíl od svého předchůdce, modelu Fox, se těší značné oblibě. Vůz byl dokonce oceněn titulem Světové auto roku 2012 a obsadil 2. místo v anketě o Evropské auto roku 2012. V roce 2013 byla nabídka rozšířena o elektrickou verzi. V roce 2016 prošel vůz faceliftem, který zahrnoval upravený design předních a zadních světel. Up! konkuruje vozům Fiat 500, Peugeot 108 nebo Citroen C1.
Volkswagen Up! měl také dvojče v podobě vozů Škoda Citigo a Seat Mii. Od roku 2019 se však Škoda a Seat dodávají pouze v elektrických verzích. Nejmenší z modelů značky Volkswagen měří na délku 3540 mm, na šířku 1641 mm a na výšku 1489 mm, přičemž jeho rozvor činí 2420 mm. Navzdory tomu nabízí na vůz segmentu A poměrně prostorný zavazadlový prostor o objemu 251 až 951 litrů, resp. 236 až 923 litrů v elektrické variantě e-Up! Krabicovité tvary karoserie také poskytují poměrně praktický interiér.
Nový tříválcový agregát debutoval při uvedení modelu Up! Má objem přesně 999 cm3 a v přeplňované verzi vyvinul 60 nebo 75 koní a 95 Nm. Od roku 2020 zůstane pouze jedna varianta s výkonem 65 koní. Pro vyšší výkon doporučujeme variantu se 75 koňmi. Obě varianty s atmosférickým plněním se stejně dodávají s pětistupňovou manuální převodovkou nebo s automatizovanou převodovkou ASG (vzácně).
Základní varianta nabízí zrychlení z 0 na 100 km/h za 14,4 s a maximální rychlost 160 km/h. Verze s výkonem 75 koní dosáhne rychlosti 100 km/h za 13,2 sekundy a maximální rychlost je 171 km/h. Spotřeba paliva se liší jen nepatrně – 4,5 versus 4,7 l/100 km (údaje výrobce). Vůz je opravdu úsporný – reálná spotřeba se pohybuje kolem 5-2-5,5 l/100 km.
Největším problémem motoru 1.0 MPI se ukázaly být pětistupňové převodovky. Stává se, že po letech a určitém počtu najetých kilometrů se jednotlivé rychlostní stupně (zejména jednička a zpátečka) zařazují s odporem a praskáním, někdy i skřípáním. Tento problém byl po roce 2014 vyřešen úpravou převodovek.
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost
Osmá generace městské Fiesty se vyrábí od roku 2016 a stejně jako její předchůdce je skutečným bestsellerem nejen ve svém segmentu. Vzhledem k velkému úspěchu předchozí generace bylo rozhodnuto provést drobné stylistické změny. Místo toho byl použit interiér, který je pro nové Fordy typický, je lépe zpracovaný a modernější. Vůz měří na délku 4040 mm, což je o 90 mm více než jeho předchůdce. Současně je šířka karoserie 1735 mm a výška 1476 mm. Rozvor náprav měří 2493 mm.
Fiesta se dodává s tříválcovými benzinovými motory o objemu od 1 do 1,5 litru a výkonu od 70 do 200 koní (ve verzi ST), z nichž některé mají mild-hybridní systém. Doporučujeme variantu 1.0 EcoBoost s výkonem 100 koní, která je více než dostatečná. Zajišťuje zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,8 s a maximální rychlost 180 km/h. Průměrná spotřeba paliva se pohybuje mezi 6 a 6,5 l/100 km. Jednotka 1.0 EcoBoost je považována za zdařilou konstrukci.
Ford 1.0 EcoBoost má chladicí systém se dvěma termostaty a kapalinou chlazené výfukové potrubí integrované do hlavy, což má pozitivní vliv na spotřebu paliva. Časování motoru 1.0 EcoBoost je poháněno řemenem. Pracuje pod utěsněným krytem a je mazán motorovým olejem, což prodloužilo jeho životnost. Výrobce doporučuje výměnu každých 10 let nebo 240 000 km. Motory 1.0 EcoBoost zpočátku trpěly problémy s chladicím systémem. U některých vozů byla zjištěna netěsnost čerpadla a vodních kanálů. Předmětem servisní akce byla hadice mezi expanzní nádrží a turbodmychadlem, která byla náchylná k poškození.
Citroën C3 1.2 PureTech
Třetí generace malého Citroenu měla premiéru v roce 2016. Na rozdíl od svých předchůdců představuje městský hatchback francouzské značky mnohem avantgardnější pojetí exteriéru. Třetí generace modelu C3 vyniká také možností individualizace vnějšího designu. Vůz je delší a širší, ale zároveň nižší než jeho předchůdce. Vůz měří 3996 mm na délku, 1740 mm na šířku a 1470 mm na výšku, rozvor náprav je 2540 mm. V roce 2020 debutovala faceliftovaná verze. Díky atraktivnímu designu, pohodlnému a praktickému interiéru, rozsáhlým možnostem přizpůsobení designu a příznivé ceně si vůz získal značnou oblibu.
C3 je poháněna zážehovými tříválci PureTech o objemu 1,2 litru a turbodiesely 1,5 a 1,6 HDI s výkonem od 75 do 102 koní. Doporučujeme přeplňovanou benzinovou jednotku 1.2 PureTech s výkonem 110 k a maximálním točivým momentem 205 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá 9,8 s a maximální rychlost je 188 km/h. Jednotka podle uživatelů kouří v průměru kolem 7 l/100 km. Motor má objem 1199 cm3, přímé vstřikování paliva a turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek.
Interval výměny motorového oleje je stanoven na 20 000 kilometrů. V zájmu zachování pracovních podmínek turbodmychadla se vyplatí zkrátit intervaly mezi výměnami oleje na polovinu, zejména při používání vozu převážně ve městě. Konstruktéři motoru 1.2 PureTech se rozhodli pro výrobně nenáročný a náhradní pohon rozvodů pomocí řemene pracujícího v olejové lázni. Podle doporučení výrobce by se měla vyměnit každých 180 tisíc kilometrů. Odborníci doporučují zkrátit interval na 100-120 tisíc kilometrů.