Tatra 603. Luxusní vůz, který se nedal koupit za peníze
Pokud jste byli za komunistické éry vysokým československým stranickým funkcionářem nebo průmyslníkem, je pravděpodobné, že jste se v letech 1956-74 vozili v Tatře 603, píše web Drive.
Tatra 603, velký sedan s motorem vzadu a pohonem zadních kol, byla vyhrazena výhradně vysokým politickým činitelům a vedoucím představitelům průmyslu.
Československo bylo od roku 1948 pod socialistickou vládou a jako takové se řídilo Radou vzájemné hospodářské pomoci RVHP, kterou tvořily východoevropské socialistické země. V roce 1952 vydal RVHP nařízení, aby se Tatra, která vyráběla osobní automobily od roku 1897, zaměřila pouze na výrobu nákladních automobilů. Luxusní automobily mohly podle nařízení RVHP pocházet pouze ze Sovětského svazu.
Automobiloví konstruktéři a inženýři však nařízení RVPH ignorovali a v roce 1952 začali pracovat na nástupci modelu Tatra 600. Tým vedený Františkem Kardausem a Vladimírem Popelářem pracoval na návrhu, nazvaném Valuta, v utajení.
Netrvalo však dlouho a jejich tajný projekt získal legitimitu, když československá vláda, frustrovaná nejen zpožděním dodávek luxusních automobilů ze Sovětského svazu, ale také mizernou kvalitou těchto sovětských vozů, nařídila Tatře, aby začala pracovat na návrzích nového luxusního vozu.
Vzhledem k tomu, že vývoj projektu Valuta již značně pokročil, měl tým inženýrů Tatry téměř hotové řešení.
Původní zadání požadovalo vůz s motorem V8 o objemu 3,5 litru, ale vzhledem k tomu, že do termínu dokončení zbývaly necelé dva roky, vývoj zcela nového motoru prostě nebyl proveditelný. Místo něj Tatra navrhla dočasné řešení spočívající v použití již vyvinutého motoru V8 o objemu 2,5 litru s tím, že větší motor o objemu 3,5 litru bude připraven během následujících pěti let.
Vláda souhlasila a v roce 1955 byla první Tatra T603 připravena k testování. Zvažovalo se několik návrhů karoserie, ale nakonec zvítězil oblý tvar navržený Kardausem a Popelářem.
Výroba modelu T603 byla zahájena v roce 1956 a měla trvat až do roku 1975 a tří modelových aktualizací.
Všechny poháněl vzadu umístěný vzduchem chlazený osmiválec Tatra V8 o objemu 2,5 litru, který dosahoval slušného výkonu 74 kW při 4800 ot/min a 162 Nm při 3000 ot/min. Díky relativně nízké hmotnosti motoru okolo 180 kg se inženýrům Tatry podařilo dosáhnout pěkně vyváženého rozložení hmotnosti v poměru 47:53 mezi přední a zadní nápravou. Maximální rychlost byla udávaná 170 km/h.
První model T603 se vyznačoval třemi světlomety umístěnými za skleněným krytem. Zavazadla bylo možné převážet pod kapotou, kde bylo umístěno i rezervní kolo, zatímco velký úložný prostor za zadními sedadly zvyšoval přepravní kapacitu.
Model T603 měl šest míst k sezení a přední sedadla bylo možné sklopit do roviny a vytvořit tak velké lůžko.
První model T603 se vyráběl až do roku 1962, kdy byl nahrazen modelem 2-603. Prosklené trojité světlomety původního modelu T603 ustoupily uspořádání čtyř světlometů, které byly nyní umístěny v oválné mřížce chladiče. Uvnitř byla modernizována palubní deska a rozchod zadních kol byl rozšířen o 55 mm. V roce 1966 byly přidány brzdy s posilovačem.
Poslední verze modelu 603 debutovala v roce 1968 a vyráběla se až do konce výroby v roce 1975. Získal kotoučové brzdy po celém obvodu a stal se pětimístným, přičemž v roce 1968 byly zavedeny povinné bezpečnostní pásy pro všechny cestující.
Předpokládá se, že během dvacetileté výroby modelu T603 bylo vyrobeno přibližně 20 455 kusů. Toto číslo však zamlžuje neobvyklý způsob výroby modernizovaných modelů Tatra.
Ceny začaly v posledních letech stoupat. V zahraničí se tyto Tatry prodávají i za 85 000 dolarů, což je 1,8 milionu korun.
Zdroj: drive.com