Tato Toyota z 80. let měla velký osmiválec a zrychlovala až na 300 km/h. Seznamte se se zapomenutým modelem 4500 GT
Dnes je Toyota spojována především s úspornými hybridy nebo nanejvýš rozumnými městskými vozy. Na konci 80. let měla značka větší ambice. Postavila luxusní GT, které bylo rychlejší než tehdejší modely Porsche a Ferrari, píše server Motor1.
Vraťme se do roku 1989. Z hlediska automobilového průmyslu, stejně jako prakticky z každého jiného to byl úplně jiný svět. V některých ohledech se však překvapivě podobala dnešku. Vždyť to není tak dávno, co Akio Toyoda představil svou vizi až 16 nových modelů značky. Stojí také za současnými úspěchy společnosti v rallye a vytrvalostních závodech WRC.
Na přelomu osmdesátých a devadesátých let minulého století se situace v Japonsku příliš nelišila. Byli také silní ve sportu a měli velké plány do budoucna. Tokijský autosalon 1989 byl skutečnou přehlídkou síly. Mezi 10ti modely budoucnosti patřila i Celica GT-Four skupiny A, která v následující sezóně přinesla Toyotě první titul mistra světa v rallye WRC. Vedle něj stál vůz skupiny C 89C-V, z něhož se brzy vyvinula Toyota TS010.
Premiéru měly dva velmi odlišné, ale pro historii značky důležité produkty: minivan Previa a sportovní Sera s nahoru otevíranými dveřmi. Vedle nich Japonci uvedli dvě premiéry, které měly představovat jejich vzdálenější budoucnost. Jedním z nich bylo nové městské vozidlo s pohonem všech kol s příznačným názvem RAV-FOUR. Druhým byl motor S-2 v benzinové a naftové variantě. Zatímco RAV-4 vstoupil na trh o pět let později a prokázal schopnost Toyoty předvídat trendy, naftový dvoutakt dokázal pravý opak.
Jak nejednoznačná a obtížně předvídatelná byla budoucnost automobilismu v 90. letech, nejlépe ukázala hlavní ozdoba zde popisovaného stánku japonské značky, zde představený model. Toyota 4500 GT o sobě dala vědět již o několik týdnů dříve na výstavě IAA ve Frankfurtu. Je úžasné, že Japonci připravili premiéru vozu právě tam. Jako by chtěli Němcům na jejich vlastní půdě ukázat, že se jich mají bát.
A bylo se čeho bát
V době, kdy nejrychlejšími vozy z Německa byly AMG Hammer a Porsche 928, představila Toyota futuristické kupé měřící téměř 4,4 metru, které dokázalo jet rychlostí přes 300 km/h se čtyřmi osobami na palubě a jejich zavazadly. Přesně tak předpověděla, že 90. léta budou znamenat začátek období, kdy se vysoký výkon motoru a vysoké rychlosti stanou doménou nejen extrémních sportovních vozů a produktů specializovaných tuningových dílen, ale také luxusních vozů s nejvyšší úrovní komfortu a bezpečnosti.
Jaká to byla doba, kdy potřeba přepravy vysokou rychlostí byla považována za výzvu, před kterou stojí automobilový průmysl. Z dnešního pohledu to byly bezstarostné časy, protože takových cílů bylo stále možné dosáhnout s pomocí fascinující mechaniky.
Základem pro jejich dosažení byl správný motor
Toyota 4500GT byla pojmenována po modelu Toyota 2000GT, který byl v té době 22 let starý a měl dvoulitrový motor. V tomto případě musel být pod dlouhou kapotu instalován agregát o objemu 4,5 litru. Jednalo se o experimentální vývoj prvního motoru Lexus 1UZ-FE V8, který byl právě dokončen. Jednalo se o atmosféricky plněný agregát, takže pro zvýšení výkonu bylo nutné zvětšit zdvihový objem ze 4 litrů.
Byl však již prostoupen sofistikovanou moderní technologií (hliníkový blok a systém pěti ventilů na válec), takže dosahoval stále působivého výkonu 300 koní při 6600 ot/min a 390 Nm při 4800 ot/min. To vše se s pomocí šestistupňové manuální převodovky přenášelo na zadní nápravu. Kvůli lepšímu rozložení hmotnosti byla celá převodovka (včetně mechanismu TorSen) rovněž umístěna vzadu.
Na konci osmdesátých let se tři další řešení musela zdát jako něco z daleké budoucnosti, ale dnes se stále častěji stávají standardem ve třídě drahých výkonných vozů. Patří k nim systém řízení všech kol a nastavitelné odpružení. Třetí inovace je dnes výrobci ochotně využívána, i když ne vždy k radosti zákazníků. Již v roce 1989 přišla Toyota s nápadem počítačového syntetizátoru zvuku motoru, který z reproduktorů vysílal buď basové tóny pro umocnění zvukového zážitku, nebo vlny opačné frekvence, než je hluk, aby se v kabině ztišil.
Ačkoli výkony prototypu nebyly nikdy oficiálně změřeny, výrobce předpokládal maximální rychlost přes 300 km/h, zrychlení na 100 km/h pod 7 sekund. Jak se toho mělo dosáhnout v tak velkém a půldruhé tuny vážícím voze? Aerodynamika. Součinitel odporu vzduchu Cd měl v té době úctyhodnou hodnotu 0,29 a konstruktéři se snažili o hladkou a obloukovou karoserii se zvláštním tvarem, který se měl v následujících letech stát jedním ze standardních typů karoserie. Místo toho jsme dostali SUV-kupé.
I na karoserii se objevilo překvapivé množství prvků, kterými Toyota odhadla, jak bude vypadat budoucnost. Někdy velmi přesně (LED světlomety), jindy méně (ultrazvukový generátor, který eliminoval dešťové kapky ze zrcátek). Přesto vnější design pravděpodobně nebyl nejsilnější stránkou modelu 4500GT. Podle tiskových zpráv z doby před 30 lety evropská veřejnost přijala model při frankfurtské premiéře chladně.
Nebyla to však tato reakce, která rozhodla o rychlém konci kariéry tohoto modelu. Dobré přijetí modelu Lexus LS 400 v podobném období znamenalo, že právě tato nová značka převzala veškeré aktivity koncernu v prémiovém segmentu. Na model 4500GT se proto bude vzpomínat jako na poslední takovou Toyotu v historii, pokud si na ni vůbec někdo vzpomene.
Zdroj: motor1.com