Systém Start&Stop se zdráhá fungovat? To není důvod k radosti

Přidat na Seznam.cz

Mnoho řidičů systém Start&Stop nesnáší. Ani mechanici o něm nemají dobré mínění. Je zajímavé vědět, proč náhle přestane fungovat a několik dní vůbec nenastartuje motor. To však není důvod k radosti, jak uvádí server CJ Pony Parts. Právě naopak.

Systém Start&Stop je navržen tak, aby vypínal motor při stání, a to i na několik sekund, kdy jeho provoz není nutný. A právě z tohoto důvodu tento systém mnoho řidičů rozčiluje. Lze ji samozřejmě vypnout, ale v naprosté většině vozů se tento úkon musí opakovat při každém nastartování.

Mechanika se o něm také vyjadřuje nepříznivě. Jeho práce se neprojevuje bez vlivu na stav motoru, ale také na baterii, která musí během dne vykonat spoustu těžké práce. Proto se pro vozy s tímto systémem používají speciální baterie s technologií AGM nebo EFB. Jejich cena se pohybuje od 2 500 Kč, některé stojí i více než 5 000 Kč.

Systém Start&Stop přestal fungovat? Neradujte se

Systém start&stop není vždy aktivní, což je signalizováno kontrolkou na přístrojové desce s přeškrtnutým písmenem „A“ nebo oranžově svítícím nápisem OFF. To ještě neznamená poruchu, protože systém se aktivuje, když jsou podmínky příznivé. Patří sem teplota motoru, ale také okolní teplota, používání klimatizace nebo stav nabití akumulátoru.

Právě ta může být důvodem k obavám. Pokud systém start&stop nefunguje již několik dní, přestože jste jej nevypnuli, může to znamenat špatný stav baterie. K nápravě tohoto problému existují dvě možnosti.

Pokud bylo vozidlo používáno delší dobu na krátké cesty, mohlo dojít k vybití baterie v důsledku nedostatečného dobíjení alternátorem. Je to proto, že alternátor nemá takovou „kapacitu“, aby dokázal nabít baterii během několika minut jízdy. Proto v takovém případě obvykle stačí baterii dobít a vše by se mělo vrátit do normálu.

Druhá možnost je horší. Přestože je baterie funkční a stále pohání motor, není již schopna se dobíjet tak, aby se vrátila na plnou kapacitu. Může se stát, že nepomůže ani nabíjení nabíječkou nebo usměrňovačem. V takovém případě je třeba ji vyměnit, a jak jsem již psal, ceny baterií pro vozy se systémem start&stop nejsou levné.

Co lze udělat, aby se to neopakovalo?

Mechanici si rádi stěžují na poškozování akumulátoru systémem start&stop, ale málokdy je chyba pouze na této straně. Jednou z hlavních příčin rychlého opotřebení baterie je nedostatečná údržba baterie.

Přestože výrobci slibují bezúdržbový provoz (jak automobilů, tak baterií), v tomto ohledu se již desítky let nic nezměnilo. Je třeba je nabíjet nabíječkou alespoň dvakrát ročně, nejlépe třikrát. Pak vydrží mnohem déle.

Zdroj: cjponyparts.com