Svět by mohly zaplavit miliony tun použitých baterií z elektromobilů
Rychlý růst průmyslu elektromobilů znamená, že svět v nadcházejících letech zaplaví miliony tun baterií, které již nejsou vhodné pro použití v automobilech. Odborníci vyzývají k urychlenému vývoji účinných metod recyklace a varují před potenciální hrozbou pro životní prostředí.
Elektromobily během jízdy nevypouštějí škodliviny, a proto jsou propagovány jako ekologičtější alternativa k vozidlům se spalovacím motorem, zejména v souvislosti s bojem proti změně klimatu. Potenciální problémy s vybitými bateriemi však zpochybňují ekologické přínosy přechodu na tato vozidla.
„V současné době je v celosvětovém měřítku velmi obtížné získat podrobné údaje o procentu lithium-iontových baterií, které se recyklují, ale všichni uvádějí číslo kolem 5 %. (…) Za deset až patnáct let, až se jich bude velké množství blížit spotřebě, bude velmi důležité mít recyklační průmysl,“ zdůraznil Paul Anderson z Birminghamské univerzity v rozhovoru pro BBC.
Elektromobil se skládá většinou ze stejných součástí jako spalovací automobil. Hlavní rozdíl je v bateriích – jsou mnohem větší než baterie tradičních benzinových a naftových vozů. Skládají se z mnoha buněk, a proto je obtížné je rozebrat. Obsahují také toxické látky a při zkratu nebo přehřátí mohou explodovat.
„Současné baterie nejsou určeny k recyklaci.“ – hodnotí Dana Thompsonová z Leicesterské univerzity, kterou cituje portál časopisu Science. V době, kdy byla elektrická vozidla vzácná, to nebyl velký problém. Nyní se však toto odvětví rychle rozvíjí a podle některých odhadů bude v roce 2030 jezdit po silnicích již 145 milionů těchto vozů.
Politici postupně přechází k právním řešením, která mají výrobce přimět k tomu, aby zajistili, že použité baterie nebudou končit na skládkách a ohrožovat životní prostředí. Místo toho lze baterie znovu použít v jiných, méně náročných aplikacích nebo je recyklovat.
V Číně, která je největším trhem s elektromobily na světě, se o problému použitých baterií diskutuje již několik let. Tento problém se stává naléhavým, protože baterie z první generace automobilů vyrobených kolem roku 2010 již začínají dosluhovat.
K čemu lze použít použité baterie z ojetých automobilů?
Původně se vkládaly velké naděje do opětovného využití těchto baterií k ukládání energie z obřích čínských solárních nebo větrných elektráren. V souvislosti s nestabilitou těchto baterií však došlo k řadě smrtelných nehod. Úřady v červnu oznámily návrh nařízení, které zakazuje používání baterií z vozidel ve velkých projektech, dokud nebudou rizika odstraněna.
Baterie, které již nejsou vhodné pro pohon automobilů, mohou naopak stále pohánět menší, pomalejší vozidla, jako jsou elektrická kola a skladové vozíky. Lze je použít i v menších projektech, jako jsou systémy nouzového napájení pro stanice 5G nebo fotovoltaické pouliční osvětlení. Společnosti Nissan a Volkswagen používají použité baterie ze svých elektromobilů k napájení svých nákladních vozů pro rozvoz dílů v továrnách.
Recyklací baterií lze získat cenné látky. Podle Greenpeace bude v letech 2021 až 2030 na celém světě v elektromobilech nepoužitelných 12,85 milionu tun lithium-iontových baterií. Současně bude ze země vytěženo více než 10 milionů tun lithia, kobaltu, niklu a manganu pro výrobu nových baterií.
Recyklace je však obtížná a nebezpečná a náklady na výrobu z čerstvě vytěžených komponentů jsou často nižší než při použití recyklovaných materiálů. Bateriové články jsou často obaleny silnými lepidly a je velmi obtížné je rozebrat. Při samotném procesu recyklace se používají toxická rozpouštědla. Potenciálním řešením by mohla být automatizace a delegování těchto úkolů na roboty, aby se zabránilo ohrožení lidí.
Problémem je také nedostatečná standardizace – baterie různých výrobců se liší konstrukcí a chemickým složením. Thompson a další výzkumníci vyzývají výrobce, aby navrhovali baterie s ohledem na recyklaci, používali jasné označení a usnadnili rozebírání článků.
Někteří s tím již začínají. Podle časopisu Science čínská automobilka BYT uvedla na trh baterii, z níž lze články vyjmout ručně, aniž by se rozpustily lepicí hmoty. V Evropě již Renault recykluje všechny své baterie ve spolupráci s francouzskou společností Veolia a belgickou společností Solvay. Konglomerát hodlá tuto činnost rozšířit i na baterie jiných výrobců a doufá, že získá 25% podíl na trhu s recyklací, uvedla BBC s odvoláním na zástupce společnosti.