Stav ojetých automobilů je nejhorší za poslední roky. A ceny se jen zvyšují
Výběr vozidla není nikdy jednoduchý, zejména pokud jde o ojeté vozidlo. V mnoha případech kupujeme pověstného zajíce v pytli, který se ne vždy ukáže jako plně funkční. Nabízí se tedy otázka, zda můžeme koupit ojetý vůz s prověřeným technickým stavem?
Dnešní doba je doslova postavená na hlavu. Na zůstatkové hodnotě vozů už příliš nezáleží, protože v době nedostatku nových vozů ceny ojetých doslova vyletěly do nebes. Kuriozitou situace je, že v dnešní době se hledání levného vozu začíná dostávat do pásma 250-350 tisíc Kč, aby o něj byl vůbec zájem.
Nakupujte zodpovědně
Pokud hledáte ojetý vůz s prověřenou historií, můžete si nechat poradit z několika zdrojů. Prvním z nich je oddělení ojetých vozidel v autorizovaných prodejnách automobilů. Výkupní a prodejní místa s koncesí jsou vhodným místem, protože většina nabízených vozů je zkontrolována a má připravené kontrolní záznamy. Všechny ojeté vozy nabízené u autorizovaného prodejce jsou kontrolovány z hlediska technického stavu. V tomto ohledu může zákazník počítat s plnou transparentností a podporou ze strany prodejního poradce,, jako by si kupoval nový vůz.
Proč se vyplatí nakupovat z ověřeného zdroje?
Hlavním důvodem, proč bychom měli hledat prověřené vozy, je jejich technický stav. Často se stává, že ojetá vozidla nemají vůbec vyplněnou servisní knížku a často nejezdili ze začátku ani do autorizovaného servisu. Nebo často vozy neprošly technickou kontrolou. A nynější majitel vám slibuje, že ji za vás vyřídí.
Na začátku je třeba vysvětlit, že pokud je při kontrole zjištěna např. porucha systému ABS, vozidlo nedostane technickou. Pokud jsou naopak na karoserii zjištěny drobné škrábance, náklady na jejich odstranění nemají vliv na vydání technického průkazu. Často ale prodejci mají na STK „známé“, kteří jim technickou kontrolu „zařídí“. Na to si dejte pozor. Auto nemusí být v provozuschopném stavu.
Proč auto nedostane technickou, i když vypadá dobře?
Důvodem je např. zjištění, že vozidlo má různou tloušťku laku nebo nesedí spoje. Zkoumání tloušťky plechu v různých částech karoserie umožňuje s vysokou pravděpodobností dojít například k závěru, že vozidlo bylo převráceno střechou, přestože takové poškození nebylo nahlášeno pojišťovně. Nadměrný počet karosářských oprav také naznačuje, že vůz pravděpodobně prodělal mnoho mechanických oprav, protože ty jdou obvykle ruku v ruce s vážným poškozením karoserie a prodejci se o tyto poznatky s kupujícími neradi dělí.
Je smutné konstatovat, že směšná tvrzení, že se stáváme evropským vrakovištěm aut, nejsou tak daleko od pravdy. Průměrné stáří automobilů registrovaných v Česku je přibližně 14 let. Když už ale nemáme možnost koupit mladší vůz, měli bychom se alespoň postarat o to, abychom koupili vůz v dobrém nebo alespoň slušném technickém stavu. Abychom se v něm nemuseli bát o svůj život.