Srážka auta s jízdním kolem. Kdo zaplatí opravu auta, když je viníkem cyklista?

Přidat na Seznam.cz

Otázka odškodnění v případě srážky dvou pojištěných vozidel je jasná, protože náklady na opravu vozidla poškozeného jsou vymáhány z povinného ručení viníka. V případě, že je pachatelem cyklista, se celá věc velmi komplikuje. Vzniká tedy nárok na finanční odškodnění v případě poškození vozidla poškozeného?

Jaro, léto a podzim jsou období, kdy je na kolech hodně cyklistů – zejména ve městech. Cyklistická infrastruktura v Česku je bohužel stále na poměrně špatné úrovni, a pokud není k dispozici silnice pro kola, jsou cyklisté nejčastěji nuceni používat vozovku a sdílet ji s auty a dalšími vozidly.

Nemusí však mít řidičský průkaz, průkaz cyklisty (alespoň ti, kteří jsou plnoletí) ani registrační značku, což je na silnici činí anonymními. Někteří cyklisté této skutečnosti využívají a vyjíždějí na silnice bez znalosti pravidel silničního provozu a někteří se o předpisy a důsledky své jízdy jednoduše nestarají.

Srážka automobilu s jízdním kolem. Kdo to zaplatí?

Co se stane, když dojde ke srážce auta s jízdním kolem? Vše závisí na tom, kdo srážku nebo nehodu způsobil. Pokud to byl řidič vozu, je problém jednoduchý. Každé vozidlo, které má povolení k jízdě, musí mít pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou provozem vozidla, takže případné škody na jízdním kole jsou hrazeny z pojistky řidiče.

Mnohem problematičtější jsou srážky zaviněné cyklisty (tedy pokud jsou ze 100 % viníky). Škoda způsobená nárazem do auta motorkou se může zdát zanedbatelná, ale v dnešní době stojí i oprava poškozeného nárazníku, lampy nebo jednoho z oken obvykle několik set až několik desítek tisíc korun.

Pojišťovny sice nabízejí vhodné pojistky pro cyklisty, ale řada zákonů povinnost mít pojištění odpovědnosti za škodu nestanovuje, a proto se mnoho cyklistů nerozhodne si ho pořídit. Pokud tedy cyklista není pojištěn, musí za škodu odpovídat ze své kapsy (podobně jako chodec).

Co dělat po srážce s cyklistou?

V případě nehody (tj. zranění osob) je třeba zraněným poskytnout pomoc a přivolat příslušné služby – záchrannou službu. V případě srážky (nikdo nebyl zraněn, pouze byla poškozena vozidla) je nutné odstranit vozidla ze silnice, ale věc lze řešit bez policie. Pokud cyklista srážku zavinil a je na vině, lze věc vyřešit smírně.

Horší je, pokud cyklista nechce uznat svou vinu nebo se snaží vyhnout placení škody z vlastní kapsy. Pak je nejlepší zavolat policii a uniformovaní policisté spor vyřeší. Poté se řidič s pojistnou smlouvou může obrátit na svého pojistitele s žádostí o pomoc a ten obvykle uhradí náklady na opravu vozidla. Poté společnost podá na cyklistu regresní žalobu a pokud řízení skončí šťastně nevymaže majiteli vozu slevy za bezeškodní průběh jízdy.

Nejobtížnější situace nastává, když cyklista nemá sjednané dobrovolné pojištění odpovědnosti. Pokud jsou ztráty značné hodnoty, vyplatí se požádat o pomoc právníka. Možná se cyklista přesto bude cítit zodpovědný a uhradí náklady na opravu vozu. V opačném případě může poškozený řidič automobilu požadovat náhradu škody pouze v občanskoprávním řízení. Tento proces je však bohužel komplikovaný a obvykle zdlouhavý.

Zdroj: BESIP, Policie ČR

[seznam-ads id="17779"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17778"] [seznam-ads id="17898"]