Společnost BMW se snaží udržet závislost na ropě pomocí nepravdivých argumentů
Auke Hoekstra, odborník na udržitelnost, nesouhlasí s výroky Olivera Zipse, generálního ředitele BMW. Ten tvrdí, že rok 2035 je příliš brzy na ukončení prodeje spalovacích motorů. Tvrdí také, že se stáváme závislými na surovinách pro baterie na zemích mimo EU.
„To, co tady ten muž říká, je samozřejmě naprostý nesmysl. Závislost na fosilních palivech vytváří obrovské problémy díky válce na Ukrajině. Rusko nám stále více ukazuje, že se nutně musíme zbavit závislosti na ropě v co nejkratší době. Je nesmysl říkat, že suroviny při výrobě baterií elektrických aut způsobí stejné problémy,“ komentuje Auke.
Un-fricking-believable!
— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) March 18, 2022
BMW CEO has the galls to say the EU should prolong it’s addiction to oil because otherwise it might become more dependent on raw battery materials from countries outside the EU.
I just wrote a thread explaining that’s nonsense.
But this is just evil. https://t.co/kxUUxKMFFq pic.twitter.com/lBdUcdUlD4
Aukemu nejvíce vadí, že se velké společnosti snaží změny dusit. Společnosti jako BMW podle něj „velmi dobře vědí“, že spalovací motory nemají budoucnost a jsou špatné pro klima. Ale aby se věci protahovaly co nejdéle, zasévají semínka pochybností. „Pokud vám dojdou fosilní paliva, máte okamžitě problém. Vaše auto nejede nebo nemůžete zapnout topení. Ale obnovitelné zdroje běží dál. Problém je mnohem naléhavější, pokud nám dojdou fosilní paliva.“
Podle webu InovationOrigins jsou fosilní paliva mnohem větší, těžší a dražší. Například automobil značky Ford F150 potřebuje asi 40 tun oleje, aby mohl jezdit po dobu 20 let. Nákup suroviny z Ruska stojí asi 660 000 Kč. Zatímco elektrická verze tohoto vozu vyžaduje pouze půl tuny materiálu baterie za méně než 22 000 Kč. A navíc, suroviny se dají recyklovat. S moderní technologií můžete znovu použít asi 95 % baterie. To znamená, že na každou půltunu surovin, kterou spotřebuje automobil Ford F150, byste potřebovali pouze 2,5 kila nového materiálu. To je ve výsledku pouze 1 100 Kč.
Some people complain that raw materials needed for renewable energy creating vulnerabilities similar to those of oil. That’s nonsense.
— AukeHoekstra (@AukeHoekstra) March 18, 2022
Putin’s war on Ukraine reminds us it’s the other way around: it’s our addiction to fossil fuels that makes us vulnerable.
🧵
Momentálně zatím moc nerecyklujeme. Především proto, že proud materiálů ještě není konstantní, před 20 lety tu nejezdily žádné elektromobily. A také proto, že technologie je v současnosti stále dost drahá. Ale jeden ze spoluzakladatelů společnosti Tesla, JB Straubel, založil společnost, která již řeší recyklaci baterií. Tato společnost ročně recykluje zhruba 8 až 10 GWh, podle Straubela to stačí pro statisíce aut. Takže to není žádná imaginární technologie.
„Pokud něco běží na fosilní palivo, nemůžete to snadno nahradit něčím jiným. Existují pouze tři možnosti: plyn, ropa a uhlí. Auto můžete snadno přestavět z ropy na plyn, ale množství energie potřebné k jeho nahrazení je obrovské. A stále musíte spalovat fosilní paliva. Takže v podstatě tu není žádný pokrok. U elektromobilu se typ paliva objeví až v okamžiku, kdy je produkt již hotový. Benzinový vůz je nepoužitelný, pokud náhle dojde benzín. Pokud už ale lithium není k dispozici, můžete baterie vyrobit i z jiné suroviny. Existuje mnoho alternativ pro výrobu baterií. Takže suroviny potřebné k výrobě baterie nezpůsobí stejné problémy se závislostí, jakou v současnosti zažíváme u fosilních paliv. Kdo říká, že ano, tvrdí nesmysly,“ říká Auke.
Zdroj: inovationorigins.com