Škoda skončí s dotykovým ovládáním. Zdá se, že pohár trpělivosti přetekl
Škoda ukončí dotykové ovládání palubních funkcí svých vozů. Ne zcela, ale často používané funkce se v nových modelech budou opět ovládat tlačítky a otočnými voliči. Plně dotykové ovládání přineslo některým výrobcům automobilů více škody než užitku a ukázalo se jako slepá ulička. Zdá se, že řešením je zachovat rovnováhu mezi tradičním a dotykovým ovládáním Se stejným přístupem by se měly světu ukázat nové modely Goliáše.
Není žádným tajemstvím, že koncern Volkswagen v posledních modelech zaneřádil nové dotykové ovládání (zákazníci si museli zvykat zejména na nepodsvícený dotykový panel pod středovým displejem). Problémem se ukázal být nejen kolabující a pomalý palubní software infotainmentu, ale také způsob jeho ovládání. Dotykové panely a čisté hladké linie přístrojových desek bez hardwarových tlačítek sice vypadají moderně a atraktivně, ale většinou jen v prodejnách nových vozů.
Zkušenosti ukazují, že systémy jsou nejen pomalé (i když i zde se situace zlepšuje), ale také příliš rozptylují pozornost při řízení a kvanta otisků prstů nejsou po vypnutí vozu a vypnutí displejů příliš atraktivní, jak napsal server ŠKODA. Výrobci automobilů vkládali naděje do haptické odezvy dotykových displejů, ale ani ta nedokázala zázraky. A přestože vývoj této technologie postupuje, mnoho výrobců (zejména mimoevropských) zůstává věrných alespoň částečnému ovládání pomocí klasických tlačítek. V budoucnu k nim však přibudou další, mezi nimi i mladá mladoboleslavská automobilka Škoda Auto.
Vše se vyvíjí, klasiku zatím nahradit nemůžeme
Podobné novinky jsou jen přirozeným důsledkem vývoje nových věcí v moderních automobilech. Palubních funkcí totiž přibývá a konstruktéři stojí před obtížným úkolem vtěsnat je všechny do stejného prostoru jako před lety, kdy symbolem digitálního pokroku bylo pouze dvoupinové autorádio. Do hry vstupují ekonomika a efektivita výroby, unifikace a zohlednění směru budoucího vývoje. Hromadné používání dotykového ovládání palubních funkcí se proto zdálo být logickou cestou. Jak se však ukázalo, všeho moc škodí a příliš mnoho dotykových povrchů odvádí stále více zákazníků, kteří konkurují tradičnějším ovládacím prvkům. Mnohým z nich zkrátka pohár trpělivosti přetekl a po letech věrnosti mění značku. Argument, že mladí zákazníci již znají dotykové ovládání na svých chytrých telefonech, a proto nebudou mít s podobným systémem v autě problém, v praxi neobstojí. Přinejmenším jich stále není tolik, aby se výrobcům vyplatilo házet tradičněji smýšlející zákazníky „přes palubu“.
Koncern VW Group dnes také vsadil na dotykové ovládání, i když u každého svého vozu v jiné míře. Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto není výjimkou, ale po zkušenostech s ovládáním některých svých současných modelů změní přístup a vrátí se k ovládání vybraných funkcí hardwarovými tlačítky nebo otočnými voliči. To potvrzuje i studie Vision 7S, jejíž koncepce ovládání se nakonec dostane i do nových generací připravovaných modelů. Stejného přístupu se pravděpodobně dočkáme i u páté generace modelu Octavia. Měl by přispět k pohodlí obsluhy, ergonomii a intuitivnějšímu ovládání nejen klimatizace nebo audiosystému, ale také komfortních a bezpečnostních funkcí. Do jaké míry (a v jaké podobě) se klasická tlačítka nakonec dostanou do nové Škody, zůstává záhadou.
Zdroj: redakce, VW Group