S plug-in hybridem do centra s vybitou baterií? Máte smůlu, auto zastaví. I to je Euro 7

Přidat na Seznam.cz

Nová emisní norma Euro 7 nebude k výrobcům (kvůli přechodu na elektromobily) zdaleka tak benevolentní, jak se zdálo, když informace o její možné podobě začaly s předstihem prosakovat do médií. Ve skutečnosti budou muset výrobci automobilů a samozřejmě i zákazníci zaplatit tisíce korun navíc za nezbytné úpravy, ale pohroma pro osobní automobilovou dopravu tím zdaleka nekončí. Bruselští úředníci vymýšlejí neuvěřitelné věci.

Palubní systémy nových aut umožní měřit sledované emise v reálném čase kdykoli během jejich životnosti“. Podle nových pravidel budou navíc výrobci automobilů muset aktualizovat diagnostické systémy v každém modelu, aby hlásili veškeré změny a závady na motoru, které by mohly zvýšit emise. Co to znamená v praxi?

Úpravy motoru u nových automobilů v podstatě skončí

Od 1. července 2025, kdy vstoupí v platnost nové předpisy EU7, v podstatě skončí čipování i úpravy motorů, jak je znáte. Tuningové společnosti v drtivé většině upravovaly pohonné jednotky tak, aby měly o něco vyšší výkon, ale tím také zvyšovaly emise, ať už NOx nebo CO2 díky vyšší spotřebě. Nová norma těmto úpravám oficiálně dělá škrt přes rozpočet, jak uvádí web Autocar.

Ještě neuvěřitelnější je zavedení tzv. geofencingu, tedy virtuálního perimetru nastaveného podle vnitřního města nebo jiné obydlené oblasti.

Tato novinka bude spadat pod třídu Euro 7G, která je určena pro všechny nové plug-in hybridy, a zajistí, že se vůz automaticky přepne do elektrického režimu, když překročíte například hranici města.

5 km a pak je konec

Zapomněli jste před jízdou nabít přídavnou baterii? To je váš problém. V takových případech vás vůz nejprve upozorní, abyste vyhledali nabíječku. Na to budete mít přesně pět kilometrů. Pokud to nestihnete, máte smůlu. Software váš vůz jednoduše zastaví. Snížíte sice místní emise o nula nula nula nula, ale těžko dopravíte rodící manželku nebo příbuzného s infarktem do nemocnice.

To není vtip. Evropská lobbistická a nátlaková skupina Transport & Environment se dokonce domnívá, že Euro 7 není dostatečně přísné, a tvrdí, že „návrh nové normy je tak slabý, že by na něj nakonec dojel i samotný automobilový průmysl“. Klasik by řekl: Takže jistě… Nebo znáte nějakou automobilku, která by tímto způsobem ohrozila své zákazníky?

Zdroj: redakce, autocar.co.uk