Ruskou ropu nahradíme biopalivy. Podíl biosložek v evropském benzínu se proto bude postupně zvyšovat
Příběh benzínu ještě zdaleka nekončí, protože v roce 2035 bude zakázán prodej automobilů s nízkými emisemi. Evropský parlament očekává, že většina automobilů bude i po tomto datu používat fosilní paliva. EU však chce změnit svůj základ pro fosilní paliva. Podíl biosložek v benzinu i naftě se proto bude v průběhu času postupně zvyšovat. Členské státy by ji měly vyrábět výhradně z obnovitelných zdrojů, jak píše server Euractiv.
Evropská komise sice chce od roku 2035 prodávat pouze automobily bez lokálních emisí CO2 (řeší, co s pevnými částicemi), ale jak upozorňuje, většina vozidel bude i po tomto datu používat naftu nebo benzin. Proto chce zasáhnout a výrazně změnit fosilní charakter současných paliv. Potenciál vidí v biopalivech z obnovitelných zdrojů. Kdo si dokáže dát dohromady základní čísla, pochopí, že EU připravuje půdu pro postupné zvyšování podílu biosložek v palivech, které budou v prodeji i po roce 2035.
Žádná ruská ropa od roku 2027
Na vysokou závislost na dovozu energie z Ruska reagovala Evropská komise již počátkem března 2022 plánem REPowerEU. Jejím cílem je snížit závislost o dvě třetiny do konce tohoto roku. Plánuje úplné ukončení dovozu do roku 2027. Co to znamená v praxi? Komisař pro klima Frans Timmermans uvedl, že snížení závislosti Evropy na dovozu ropy „spočívá v obnovitelných zdrojích energie a diverzifikaci dodávek“. Dodal, že obnovitelné zdroje nám dávají svobodu volby zdroje energie, který je čistý, levný, spolehlivý a náš.
Obnovitelné zdroje zahrnují biosložky v palivech, takže cestou k přijatelné emisní bilanci pro zbývající benzin a naftu je zvýšení jejich podílu v palivech. „Vidím, že je zde prostor i pro dieselové a benzínové automobily, protože nejdůležitější není samotný typ vozidla, ale emise během celého životního cyklu vozidla a druh používaného paliva,“ řekla finská europoslankyně Henna Virkkunenová (EPP), která hlasovala pro návrh na zmírnění cíle snížení emisí pro nová vozidla na 90 % od roku 2035.
Etanol a bionafta se vyrábějí z potravinářských a krmných plodin nebo z odpadů. Průmysl navrhuje biopaliva jako prostředek ke snížení emisí v dopravě i závislosti Evropy na palivech ze třetích zemí. „Vzhledem k tomu, že biomasa v současné době pokrývá přibližně 60 % obnovitelné energie v Unii a že do roku 2030 již musíme splnit stále přísnější klimatické cíle, je zřejmé, že biopaliva jsou potřebná k rychlému snížení emisí v různých druzích dopravy,“ uvedla finská europoslankyně Henna Virkkunenová.
Není proto žádným tajemstvím, že rafinerie stojí před obtížným úkolem postupně zvyšovat podíl biosložek v palivech, aniž by to výrazně poškodilo současné spalovací motory. Již dnes se v současných motorech vytvářejí usazeniny, se kterými si motory ne vždy poradí, a jediným receptem je častý provoz a preventivní tankování čerstvého benzinu.
Jak se budou paliva s vyšším podílem obnovitelných biosložek chovat k motorům, zůstává zatím otázkou, ale je pravděpodobné, že starší motory si s nimi v dlouhodobém horizontu neporadí. Polemiky o kvalitě „benzínu budoucnosti“ by však v tuto chvíli byly spekulací, takže evropským motoristům nezbývá než čekat, s čím EU v této oblasti přijde a jak rychle budou nová pravidla implementována do praxe v jednotlivých členských státech EU.
Zdroj: euractiv.sk