Rusko se vysmívá sankcím a tvrdí, že se zvedá ze dna. Airbagy se vrátily do Lady Granta a to není všechno
Rusko se snaží obejít sankce, které na něj západní svět uvalil po Putinově vojenském útoku na Ukrajinu, a do jisté míry se mu to daří. Nejoblíbenější Lada Granta v Rusku dnes již brzy nebude připomínat vozy, kterými jezdili naši rodiče a prarodiče.
Ruská strana zřejmě neočekávala, že po útoku na Ukrajinu budou na zemi uvaleny tak rozsáhlé sankce. Všechny velké západní automobilky se z Ruska stáhly. Patřil sem i konglomerát Renault, který spoluvlastnil značku Lada a továrny vyrábějící její automobily. Stažení z trhu také znamenalo, že neexistovaly žádné nové dodávky zahraničních komponentů, což způsobilo rychlý propad výroby.
V závodě Lada v Togliatti se 21. března 2022 zastavily linky. Původně bylo oznámeno, že přestávka potrvá jen několik dní. Pravda se však ukázala být jiná. Kvůli nedostatku komponentů potřebných pro výrobu trvala odstávka až do 8. června, kdy začal z linky sjíždět model Granta, vyvinutý v době před spojenectvím s Renaultem. Znovuzahájení výroby vozu nebylo snadné a vyžadovalo mnoho kompromisů. Kvůli nedostatku dílů vozy postrádaly airbagy, pyrotechnické předpínače bezpečnostních pásů, systémy ABS a ESP nebo klimatizaci a motor splňoval archaickou normu čistoty Euro 2. To se nyní začíná měnit.
Podle ruského webu Autostat se do Lady Granta vrátila klimatizace, airbagy a také modul ERA-GLONASS, který informuje v případě nehody. Společnost AvtoVAZ rovněž prohlašuje, že v roce 2023 bude schopna vybavit Grantu systémy ABS a ESP. Jak je to možné? Klíčem k úspěchu je hledání potřebných komponentů ve spřátelených zemích. Tím však příběh nekončí.
Šéf společnosti Lada Maxim Sokolov v jednom z rozhovorů uvedl, že se plánuje uvedení osvěženého modelu Granta na trh. Očekává se, že během několika let se k zákazníkům dostane celá rodina variant tohoto modelu – mimo jiné sedan a kombi. To má být krokem k rozvoji domácího automobilismu. Znamenají Sokolovova prohlášení, že západní sankce vůči Rusku nefungují? To je pravděpodobně tón tohoto prohlášení. Je však třeba mít na paměti, že Rusko si velmi potrpí na propagandu a jeho prohlášení jsou někdy šitá tak tlustými nitěmi, že je těžké v nich nevidět politický účel. Čas ukáže, kolik z plánů AvtoVAZ zůstane.
Zdroj: autostat.ru, redakce