Renault Megane Concept z roku 1988. Mohl to být doslova Concorde na kolech

Přidat na Seznam.cz

Renault Megane s přeplňovaným motorem V6 a luxusním čtyřmístným interiérem? Takto vypadal první prototyp z roku 1988.

Jedná se o jeden z nejzajímavějších prototypů. Renault Megane Concept nebyl předzvěstí kompaktního hatchbacku. Byla to skutečná přehlídka schopností, něco jako letadlo Concorde na kolech.

Renault Megane Concept byl vyvinut za 8 měsíců

Od listu papíru až po premiéru na pařížském autosalonu 1988. Za konstrukci vozu byla zodpovědná společnost Coggiola a vůz navrhl slavný designér francouzské značky Patrick Le Quement.

Téměř pět metrů dlouhá limuzína byla navržena v na svou dobu moderním stylu a postrádala všechny vyčnívající prvky, anténu, kliky dveří nebo zrcátka. Vše mělo být elektronické.

Každopádně zde mělo být prioritou pohodlí cestujících. Jen se podívejte na ta čtyři sedadla. Jsou až obscénně pohodlná. Navíc se sedadlo řidiče otáčí o 60 stupňů, aby se do něj pohodlněji nastupovalo. To vedlejší, spolujezdcovo, mělo ještě větší rozsah. Podobně jako ve Volkswagenu Multivan se dalo natočit na zadní sedadla a mohli jste pohodlně diskutovat.

Nabitý elektronikou

Otočná sedadla jsou samozřejmě jen jednou stranou mince. Ale tento vůz byl zároveň sedanem i hatchbackem. Zadní okno se dalo stáhnout o 35 cm, aby v kabině bylo více místa.

Dveře se posouvaly do stran elektricky. Uvnitř měli cestující k dispozici nejen chladničku a automatickou klimatizaci, ale také obrazovky pro cestující vzadu a navigaci. Nechyběly ani elektricky výsuvné sluneční clony, dotykový displej a palubní počítač, který uměl zobrazit pokyny, co dělat v případě nouze.

Elektronika se starala nejen o klimatizaci a zábavu, ale také o jízdní vlastnosti. Renault Megane měl totiž adaptivní odpružení.

To příjemně doplňovalo pneumatiky run-flat a poměrně výkonný motor. O pohon se starala třílitrová jednotka V6 s turbodmychadlem. Měl výkon 250 koní a 349 Nm a výkonný prototyp zrychlil na 100 km/h za 8,3 sekundy.

Ačkoli se Renault nikdy nerozhodl uvést Megane v této podobě do výroby, těžko říct, že by šlo o něco víc než o výstavní kousek.

Zadní panel však nakonec „přešel“ na model Safrane. Funkce byly postupně zaváděny i u dalších modelů, včetně vlajkového vynálezu značky. Renault Megane Concept se ovládal tlačítkem. To však fungovalo pouze tehdy, když byla do příslušného slotu vložena elektronická karta. Ano, to Renault definitivně zavedl u sériových modelů.

Zdroj: redakce; HowStuffWorks