První automobil na světě způsobil také první nehodu. Jak Nicolas-Joseph Cugnot projel zdí
Francouzský vynálezce, který zůstává pro mnohé neznámý, postavil první samočinné mechanické vozidlo na světě, neboli první automobil. Ten způsobil i první nehodu, když nekontrolovaně projel zdí.
Nicolas-Joseph Cugnot se narodil v roce 1725 ve Void-Vacon v Lotrinsku a byl zkušeným vojenským inženýrem. Na popud armády, která hledala parní vozidlo pro tažení děl, Cugnot sestrojil v roce 1769 zmenšený pracovní model a v roce 1770 představil plně funkční parní vozidlo, které nazval fardier à vapeur.
Princip stroje a první nehoda
Fardier à vapeur, pojmenovaný podle těžkého dvoukolového koňského povozu zvaného fardier, byl určen pro přepravu velmi těžkého vybavení, jako jsou dělové hlavně. Poháněn parou dosahoval rychlosti chůze. Každých 15 minut musel být zastaven pro doplnění tuhého paliva a nové rozpálení kotle, což značně omezovalo jeho praktické využití.
V roce 1771, během jedné z zkoušek, Cugnot narazil jedním ze svých vozidel do kamenné zdi, čímž získal pochybnou čest stát se prvním člověkem, který měl nehodu s motorovým vozidlem. Pověsti praví, že Cugnot byl zatčen a odsouzen za nebezpečnou jízdu, což by bylo další jeho prvenství.
Dědictví, originál a replika
Navzdory několika dalším pokusům byl projekt francouzskou armádou nakonec opuštěn. Přesto byl Cugnotův vývoj tak ohromující, že král Ludvík XV. mu udělil roční důchod za jeho vynalézavost. Bohužel, Francouzská revoluce tuto penzi ukončila a vynálezce se stáhl do Bruselu, kde žil v chudobě. Krátce před svou smrtí byl Cugnotův důchod obnoven Napoleonem Bonaparte. Cugnot se nakonec vrátil do Paříže, kde zemřel 2. října 1804.
Fardier à vapeur přežil a je stále možné ho vidět v Musée des Arts et Métiers v Paříži. Je tak zároveň nejstarším vozem světa. V roce 2010 byla dokonce vyrobena replika „fardier de Cugnot“, která dokonale fungovala a dokazovala funkčnost původního stroje. Replika byla vystavena na pařížském autosalonu a je v současnosti k vidění ve Void-Vacon, rodné vesnici Cugnota.
Další replika byla postavena v roce 2014 Tampa Bay Automobile Museum. Po asi 45 minutách bylo v kotli dostatek páry na to, aby vozidlo pohánělo rychlostí6 km za hodinu. „Na řízení stačí jedna osoba,“ řekla Susan Cerf, mluvčí muzea. „Ale je to poměrně pomalé a neohrabané. Dojede asi 90 metrů, než je potřeba znovu doplnit palivo. A pára s kouřem se vrací zpět do obličeje řidiče.“
Tento historický stroj není jen připomínkou počátků automobilismu a první nehody, ale také důkazem lidské touhy po inovaci a pokroku, která přetrvává i přes počáteční překážky a neúspěchy.
Zdroj: Amusing Planet