Průlom v automobilovém průmyslu. Už žádné problémy s dojezdem elektromobilu?
Postupující elektrifikace představuje pro výrobce řadu výzev. Největší z nich je dojezd, který se zdá stále nedostatečný.
Inženýři koncernu Stellantis přišli se zajímavým nápadem vyřešit naléhavý problém. Příští rok se v showroomech objeví nová generace dvojitých dodávek od Citroenu, Peugeotu a Opelu. Stejně jako většina moderních automobilů budou i nové dodávky nabízeny s hybridním pohonem. Ale s úplně jiným, než si myslíte.
Francouzi právě vyvinuli neobvyklý nápad kombinovat dva stále rodící se nápady: bateriový vůz a jeden poháněný elektrickými články. Výsledkem jejich úsilí bude být nový typ plug-in hybridu: auto nabité ze zásuvky, které, pokud je to nutné, může využívat i palubní elektrárnu ve formě palivových článků.
Myšlenka se zdá být geniální: v případě každodenních cest na krátké vzdálenosti použije auto energii uloženou v baterii. Tímto způsobem, alespoň teoreticky, bude možné udržet nízké provozní náklady. Pokud je však potřeba větší dojezd, řidič bude schopen aktivovat sadu palivových článků, které při studené oxidační reakci generují elektřinu z vodíku uloženého v nádržích. Tankování, pokud samozřejmě investujete do správné infrastruktury, trvá jen pár minut. Výsledkem je, že jít na dlouho cestu již není výzvou.
Premiéra ohlášená příští rok dokazuje vysokou zkušenost francouzských designérů. Pamatujte, že jak bateriové články, tak palivové články, které v současnosti používá hlavně Toyota (Mirai), jsou velké a těžké. Není náhodou, že tato technologie debutuje v dodávkových vozidlech, u nichž instalace jednotlivých prvků do těsné karoserie nezpůsobuje takové velké potíže jako v případě čistě osobních automobilů.
Výkon? Maximální výkon hnacího ústrojí je 100 kW (60 kW v režimu Eco), což vám umožní rozběhnout na 100 km / h za přibližně 15 sekund. Samotná trakční baterie má skromných 10,5 kWh. V praxi to znamená velmi malý dojezd (asi 40 km), ale také, relativně rychlá možnost nabití vozidla. Výhodou propojení bateriového vozu s vodíkovým automobilem je možnost využití energie získané při brzdění, která může dobít trakční baterii.
Stojí za připomenutí, že Němci také přišli s podobnými nápady, již v roce 2017 v případě vodíkové baterie, vyrábějící Mercedes GLC F-Cell. Vůz se, samozřejmě nestal hitem na trhu, ale stejně jako nová dodávková vozidla Stellantis, udával zajímavý směr ve vývoji automobilového průmyslu. To s příslušnými investicemi do rozvoje infrastruktury, se může ukázat jako chybějící článek mezi světem spalovacích a elektrických vozidel.