Proč tachometry neukazují správnou rychlost? Může za to EU
Rychlost, kterou ukazuje tachometr ve vozidle, se obvykle liší od rychlosti, kterou ukazuje navigace, ale to má svůj důvod. Zjistěte, proč tachometr lže.
Řidiči, kteří ve svém voze používají satelitní navigaci, si pravděpodobně všimli, že rychloměr se obvykle liší od hodnot udávaných systémem GPS. Navíc je to téměř vždy tachometr, který rychlost nadhodnocuje, a opačný případ je velmi vzácný. Rádi bychom vás však rovnou ujistili, že se nejedná o závadu, ale o záměrné jednání výrobců automobilů. Zjistěme, jaké jsou příčiny chyby tachometru.
Překročení rychlosti na tachometru vozu vyplývá z evropských předpisů a je jednou z podmínek pro získání homologace a povolení prodeje vozů na starém kontinentu. Cílem je samozřejmě zvýšit bezpečnost silničního provozu, aby řidiči, kteří vidí, že tachometr již překročil povolenou rychlost, reflexivně sundali nohu z plynu, i když ve skutečnosti stejně jedou pomaleji.
Kromě toho je možné nadhodnocením údajů na rychloměru kompenzovat případnou chybu v měření rychlosti při silniční kontrole nebo při fotografování rychlostním radarem. Podle předpisů EU musí být rychlost udávaná rychloměrem (V1) stejná nebo vyšší než skutečná rychlost vozidla (V2), jak uvádí server Research Gate.
Toto pravidlo je vyjádřeno zvláštním matematickým vzorcem, jehož dodržení je jednou z podmínek pro získání schválení v rámci EU: 0 ≤ V1 – V2 ≤ (V2/10) + 4 km/h. Nezapomínejme však, že nesprávné údaje tachometru mohou mít i prozaičtější příčinu. Chybu tachometru může ovlivnit například i velikost ráfků a pneumatik, protože vše závisí na průměru kol, pokud je menší než tovární velikost, tachometr rychlost nadhodnocuje, pokud je větší, podhodnocuje ji.
Stejně tak je důležitý stupeň opotřebení pneumatik. Na více opotřebovaných pneumatikách s nižším vzorkem pojede vůz „rychleji“ než na nových pneumatikách.
Zdroj: redakce, researchgate.net