Problémy s mazáním mohou vést k vážným a nákladným poruchám. Většině těchto problémů se dá předejít pravidelnou servisní činností
Motor je v srdci každého automobilu a je často jeho nejdražší součástí. Problémy s mazáním mohou vést k vážným a nákladným poruchám. Oprava motoru se může vyšplhat až na desítky tisíc korun, ale většině těchto problémů se dá předejít pravidelnou servisní činností.
První příznaky problémů s mazáním
Ztráta mazání je obvykle postupný proces, což znamená, že máte čas reagovat na první varovné signály. Například, pokud kontrolka tlaku oleje svítí déle než obvykle při startu, měli byste to brát jako varovný signál. Ignorování takových příznaků může vést k vážnému poškození motoru.
Moderní motory jsou náročnější na mazání než starší modely. Mají minimální vůle mezi styčnými součástmi a jsou vystaveny větším silám. Dokonce i krátkodobá ztráta mazání může způsobit závažné škody.
Možné příčiny problémů
Několik faktorů může způsobit nedostatečné mazání:
- Nízká hladina oleje
- Špatně nastavené parametry oleje
- Usazeniny v olejových kanálech
- Poškozené nebo prasklé olejové vany
- Opotřebovaná olejová čerpadla
Jak zjistit problémy s mazáním
Měření tlaku oleje je jedním z nejefektivnějších způsobů, jak identifikovat problémy s mazáním. V servisních knížkách jsou uvedeny hodnoty tlaku oleje při různých otáčkách. Přestože se jedná o zřídka prováděný servis, může zachránit motor před vážnými poruchami.
U některých modelů motorů, které jsou známé problémy s mazáním, je vhodné uvažovat o preventivní výměně olejového čerpadla. U dieselových motorů Fiat a Opel 1.6/2.0 je důležité provádět pravidelnou kontrolu a výměnu těsnění výpusti oleje.
Ignorování problémů s mazáním může být fatální a opravdu nákladné. Ačkoli servisní činnosti mohou připadat jako další výdaje, v dlouhodobém horizontu jsou stále levnější než generální oprava nebo výměna motoru. Je lepší předejít než léčit.
Zdroj: Tire Review