Pokrok v elektromobilitě. Baterie čínského SUV se nabije za rekordní čas

Přidat na Seznam.cz

Dlouhé nabíjení je bezpochyby jednou z největších překážek širokého rozšíření elektromobilů. Na „doplnění paliva“ do automobilu poháněného baterií je třeba čekat mnoho desítek minut, někdy i hodin. Tyto časy nevyhnutelně zaostávají s několika okamžiky potřebnými k doplnění paliva do nádrže automobilu se spalovacím motorem. Nové informace přináší portál cnevpost.com.

Nicméně technologický pokrok jde neúprosně kupředu a rychlost dobíjení bateriových elektromobilů (BEV) se postupně zvyšuje. V Číně se objevila zpráva o modelu, který dokáže dobíjet baterie rychleji než běžný automobil. Díky kouzelnému materiálu – grafenu.

Jedná se o plně elektrický crossover GAC Aion V určený pro čínský trh, který bude mít premiéru v září. Podle serveru cnevpost.com, který byl přítomen na akci, kde se test dobíjení koncem července uskutečnil, dokázala nabíječka GAC Aion V 3C připojená k superrychlé nabíječce stejnosměrného proudu obnovit baterie z 0 na 80 % za 16 minut, přičemž z 30 % na 80 % to bylo jen 10 minut. U špičkového modelu 6C jsou časy ještě působivější: z 0 na 80 % za pouhých 8 minut, z 30 na 80 % za 5 minut.

Během předváděcí akce, kdy baterie modelu Aion V 6C byla již na 80 % – superrychlá nabíjecí stanice stále dosahovala úctyhodného výkonu 481 kW (jak známo, když baterie dosáhne 80 %, nabíjecí výkon dramaticky klesá). Tímto způsobem bylo obnoveno 35,1 kWh za pouhé čtyři minuty. Společnost GAC rovněž tvrdí, že tento režim „doplňování paliva“ nebude mít negativní dopad na životnost baterií, které podle Číňanů budou schopny ujet až 1 milion kilometrů bez ztráty výkonu. Podle společnosti GAC Motor se celkový dojezd modelu Aion V bude pohybovat kolem 1 000 kilometrů.

Tajemství těchto rekordních čísel spočívá v materiálu, ze kterého jsou baterie GAC Aion V vyrobeny – grafenu. Grafen je hustá síť atomů uhlíku, která je díky svým vlastnostem ideálním polovodičem. Díky svým fyzikálním a chemickým vlastnostem může při použití v lithium-iontových bateriích jako elektroda výrazně zvýšit jejich výkon. To se projevuje ve schopnosti ukládat více energie, což zvyšuje dojezd vozu, a v možnosti výrazně zkrátit dobu dobíjení. Kromě toho je grafen díky svým vlastnostem odolnější vůči zátěži při dobíjení ultravysokým výkonem a umožňuje vyrábět lehčí a kompaktnější baterie.

Je však třeba připomenout, že grafenová technologie je stále poměrně neprobádanou oblastí. Je proto překvapivé, že se čínské společnosti podařilo dosáhnout takových výsledků s takovým předstihem před západními automobilovými giganty. Tyto údaje však bude třeba pečlivě přehodnotit. Premiéra modelu GAC Aion V (na čínském trhu) se očekává letos na podzim.

Zdroj: cnevpost.com