Podceňované ojetiny, které se vyplatí koupit
Znáte tato auta? Faktem je, že nikdy neměli závratnou kariéru, ale při zpětném pohledu se ukázalo, že byla mnohem lepší, než jaké názory o nich kolovaly. Dnes jsou tyto vozy na trhu s náhradními díly levnější než jejich populárnější konkurenti, ale v mnoha případech nejsou horší. Zde je deset ojetých vozů, které můžete koupit za výhodnou cenu.
Nelichotivá pověst značky, chyby v kvalitě na začátku výroby, příliš vysoká cena nebo příliš nízká prestiž. Když byly nové, nestály se na ně v autosalonech fronty a ani dnes, na trhu s ojetými vozy, nejsou příliš ceněné.
Paradoxně, při zpětném pohledu, je jejich nízká popularita před několika lety, dnes spíše výhodou. Díky tomu je lze v současné době koupit za atraktivní cenu, která je mnohem nižší než u jejich přímých konkurentů. Díky vysoké ztrátě hodnoty mají tyto modely velmi příznivý poměr ceny a stáří.
Alfa Romeo 159
Alfa Romeo má jak zaryté fanoušky, tak mnoho posměváčků. Je však třeba říci, že značka si svou pověst léta vydobývala tím, že vyráběla nevýrazné vozy s vysokou poruchovostí. Bohužel se s touto představou nedokázala vyrovnat krásná Alfa Romeo 159. Všichni ji milovali a stále milují, ale většina řidičů se jí vyhýbá ze strachu z přílišné poruchovosti.
Dnes ceny těchto krásných vozů klesly na 90 000 Kč, což je symbolická částka při pohledu na to, kolik model stál v showroomu. Zpětně se ukazuje, že ačkoli 159 není dokonalá, z hlediska závad nijak nevybočuje z řady svých konkurentů. Doporučujeme motory JTDm: 1.9 (150 k), 2.0 (136 a 170 k) a pětiválec 2.4 (200 a 210 k). Opakovaným problémem je prasklá klapka sacího potrubí a problémy s převodovkou M32 (1.9 JTDm). Pro benzinové motory doporučujeme motor 1,7 TBi.
Renault Laguna III
Když Renault představoval třetí generaci Laguny, tvrdil, že přináší novou kvalitu, že vlajková limuzína je mnohem kultivovanější než její předchůdce. Nikdo tomu samozřejmě nevěřil, protože taková ujištění slýcháme na každé prezentaci. Při zpětném pohledu je však jasné, že šéfové Renaultu neházeli flintu do žita.
Laguna III je opravdu solidní, prostorný a pohodlný vůz. Pokud vás neodradí jeho vzhled, stojí za to se o vůz zajímat, protože ztráta hodnoty je stejně velká jako u jeho nepovedeného předchůdce. Dalším důvodem pro koupi Renaultu Laguna III je bohatá výbava. Samozřejmostí je dvouzónová klimatizace, tempomat, navigace a kvalitní audiosystém Bose. Doporučujeme benzinovou verzi 2.0/140k nebo dieselovou verzi 2.0 dCi/150k.
Foto Renault
Fiat Bravo
Jedná se o další model značky Fiat, který nebyl řidiči doceněn, a to neprávem, protože se jedná o poměrně zdařilý vůz. Navzdory dobré ceně a návratu ke starému jménu nedosáhlo Bravo úspěchu na trhu. Je pravda, že se nejedná o bezporuchový vůz, v počátečním období výroby se vyskytly problémy se zadním nosníkem, elektrikou (rádio) a vyskytla se série vadných kondenzátorů klimatizace, ale pravděpodobně se nejedná o vůz, jehož údržba by byla nákladná.
Vyhněte se šestistupňové manuální převodovce M32 (1.4 t-Jet a 1.9 Multijet). Doporučujeme motor 1.9 JTD a 1.4 T-Jet s výkonem 120 koní. Motor navíc dobře spolupracuje s LPG.
Foto Fiat
Peugeot 3008
Jedná se o velký a praktický vůz, který stojí na pomezí segmentu crossoverů a dodávek. O 3008 se také nedá říct, že by byla hezká, ale má několik dalších předností. Především má přijatelnou cenu, dobře zpracovaný a bohatě vybavený interiér. To však nestačí k přesvědčení mas zákazníků.
Peugeot 3008 se prodával špatně a i nyní hraje na trhu s ojetými vozy spíše druhořadou roli. Díky tomu všemu je možné koupit toto zabalené auto levně. Nejsnáze seženete verzi s motorem 1.6 Hdi. Motor měl několik problémů, ale většina z nich byla již dávno odstraněna, takže modely z pozdějších let výroby jsou bezpečnou volbou (je třeba počítat pouze s výměnou podložek pod vstřikovači).
Dvoulitrový diesel je dynamický a spolehlivý. Varujeme však před benzinovými motory. Jednotky vyvinuté společně s BMW mají problémy s rozvodovými řetězy a napínáky.
Foto Peugeot
Lexus IS I
Lexus IS první generace může zaujmout i po mnoha letech na trhu. Trochu podceňovaný a někdy opomíjený Lexus IS není na českém trhu příliš oblíbeným vozem. Doporučujeme vám však, abyste se zajímali o vrcholnou verzi s motorem 3.0 R6 v řadě 2JZ (debutoval několik let po dvoulitrovém modelu), který má velký sběratelský potenciál.¨
V Evropě byl třílitr kombinován pouze s „automatem“, v USA také s manuální převodovkou. Výhodou tohoto modelu je vysoká odolnost, solidní motor a dobrá výbava, stejně jako jízdní vlastnosti a zajímavě řešené budíky.
Foto Lexus
Seat Exeo
Exeo je ve skutečnosti Audi A4 B6. Osvědčená technika, komfortní odpružení, dobré jízdní vlastnosti, ale v době svého debutu ještě poměrně zastaralé technologie a design interiéru. Po několika letech prodeje je jasné, že to nebyl správný nápad. Exeo se neprodávalo dobře. Dnes je však na sekundárním trhu zajímavou nabídkou s osvědčenými a málo poruchovými motory, včetně senzačního benzinového 1.8T.
Foto Seat
Lancia Delta
Lancia Delta využívá techniku známou z populárního Fiatu Bravo, což však není na škodu, protože koncernová příbuznost přináší výhody při servisu tohoto modelu. Stejně důležité je, že tento model vypadá pěkně, dobře jezdí a neutratíte za něj majlant.
Lancia Delta však není vůz pro každého. Důvodem je především její neobvyklý design. To však může být výhodou. Mnoho zájemců o originální vůz nechce příliš riskovat. Riziko je zde malé, protože jak jsme již zmínili, Lancia Delta je technologickým dvojčetem populárního Fiatu Bravo. Díky tomu si můžeme být jisti, že servis tohoto modelu nebude drahý.
Foto Lancia
Z pohonných jednotek nabízených na trhu s náhradními díly lze doporučit dvoulitrový turbodiesel o výkonu 165 koní. I přes uplynulá léta nemá Delta žádné problémy s životností. Karoserie nerezaví, pouze v podvozku je čas od času třeba vyměnit stabilizátory a další prvky zavěšení.