Pachy a zvuky. Poznáte podle nich závadu na autě?
Podle odborníka na motory Michala Jurečky se nevyplatí ignorovat nové pachy a zvuky, které neodpovídají tomu, co jste ve svém autě znali doposud. Než se však vydáte k mechanikovi, seznamte se s typickými příčinami jejich vzniku.
Při provozu auta si zvykáme na různé zvuky a dokonce i pachy. Když se něco změní, objeví se něco nového, může vás to znepokojit. Ne vše musí být příznakem závažné závady. Odborník Michal Jurečka radí.
Zápachy, na které je třeba dávat pozor
- Zatuchlý nebo plesnivý zápach – objevuje se po zapnutí klimatizace, což může znamenat silně znečištěné vzduchové kanály a kabinový filtr.
- Zápach vlhkosti – může indikovat problémy s vodou, která se hromadí ve vozidle a z dlouhodobého hlediska může způsobit korozi.
- Zápach hořícího plastu nebo gumy – zkrat a vznícení elektrického systému, tedy nebezpečí požáru.
- Zápach benzinu – únik paliva, netěsnost v systému. Pokud je v kabině silně cítit zápach, může pocházet zpod kapoty, což by mohlo vést k požáru.
- Při delším prokluzu spojky se objevuje zápach podobný kyselině. Není nebezpečný, ale je lepší se mu vyhnout.
Zvuky, které se nevyplatí ignorovat
- Pískání při startování nebo přidání plynu – řemen, který pohání příslušenství motoru. Může to znamenat opotřebení některého ze zařízení, které nadměrně zatěžuje řemenový pohon.
- Pískání při brzdění – brzdy by neměly pískat, ale není to ani nic nebezpečného. Může jít o příznak špatně dimenzovaných nebo namontovaných brzdových destiček.
- Chrastění nebo drnčení zpod kapoty – závažné, neignorujte. Může se jednat o poruchu některé součásti nebo dokonce motoru. Pokud je frekvence takového drnčení nebo chrastění přiměřená otáčkám motoru, může se jednat o některou z mechanických součástí.
- Chrastění po studeném startu – nesprávně nastavená ventilové vůle nebo opotřebované hydroregulátory.
- Chrastění nebo zvonění v motoru – může znamenat vážnou poruchu ventilového rozvodu nebo nebezpečný jev zvaný klepání spalin (pouze při přidání plynu).
- Kvílení při prudkém zatáčení během manévrování – opotřebované čerpadlo posilovače řízení nebo nízké množství hydraulické kapaliny.
- Kvílení kola při jízdě – pokud se mění při otáčení, jde o opotřebované ložisko kola.
- Chrastění při akceleraci a současném zatáčení – opotřebovaný hnací kloub
- Klepání spojené s vibracemi při zrychlování nebo zpomalování – opotřebovaný kloub hnacího hřídele nebo vibrace na hřídeli.
- Hlasité, nepravidelné a zřídkavé klepání – může znamenat prasklou pružinu zavěšení.
Zdroj: redakce