Ojetý Volkswagen Passat generace B8. Dejte si dobrý pozor na motor a vyberte ten správný
Nejnovější Passat se proslavil jako kultivovaný a spolehlivý vůz. Který motor byste si měli vybrat, když uvažujete o koupi ojetého vozu Volkswagen Passat B8?
Volkswagenu trvalo téměř 10 let, než po vynikajícím modelu B5 opět vyrobil vynikající Passat. O úspěchu se totiž nedalo mluvit u rozmarného Passatu B6, stejně jako u mnohem lepšího Passatu B7, který byl v podstatě faceliftem svého předchůdce.
Model vyráběný od roku 2014 (od roku 2021 výhradně jako kombi) je založen na zcela odlišném podvozku (MQB) a umně kombinuje decentní eleganci s moderním charakterem. Nejlépe je to vidět v interiéru, který nesoustředí veškerou pozornost řidiče na dotykový displej, ale místo toho používá spoustu fyzických tlačítek.
Passat B8 neměl protějšek ve stylu kupé, ale zůstala zachována varianta Alltrack a přibyl hybrid, který byl pojmenován GTE. Vůz zaujme množstvím prostoru uvnitř a prostorným zavazadlovým prostorem o objemu 596 litrů (sedan) a 650 litrů u kombi.
S jakým motorem je nejlepší uvažovat o úspěšném Volkswagenu Passat B8?
Bylo jich hodně a ne všechny odpovídaly kvalitě tohoto modelu. A jak je to s poruchovostí dosud nevyladěných jednotek TSI a 2.0 TDI?
Zážehové motory
Z nabídky motorů modelu Passat B8 byly definitivně vyřazeny jednotky V6 a místo nich se používají výhradně čtyřválce s přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním (TSI), někdy se jedná o kombinaci přímého a vícebodového vstřikování. Základní pohonnou jednotkou je motor 1.4 TSI o výkonu 125 nebo 150 koní. Tato jednotka pochází z rodiny EA211, u níž byl poruchový rozvodový řetěz ze starších modelů EA111 nahrazen rozvodovým řemenem s dlouhou životností více než 200 000 km.
Podobné časování je použito i u nástupce motoru 1.4 TSI, modelu 1.5 TSI, který byl představen v roce 2018. 1.5 TSI (150 koní). Rozvodový řetěz však zůstal zachován u výkonnějších motorů řady EA888, čili 1.8 TSI (180 koní) a 2.0 TSI (190/220/272/280 koní). U Passatu B8 jsme však zatím neslyšeli o případech natažení řetězu nebo selhání napínáků, k nimž docházelo u starších verzí těchto motorů. Někteří se však setkali se spotřebou oleje, naštěstí však minimální a nevyžadující neustálé doplňování.
Více než na motory si uživatelé Passatu B8 stěžují na převodovky DSG. Jednak pracují pomaleji než ve starších verzích a dokonce omezují výkon, jednak pomalu potřebují generální opravu kvůli opotřebení mechatroniky v důsledku vysokého počtu najetých kilometrů. Poměrně hodně Passatů sloužilo obchodním zástupcům jako služební, takže už není těžké najít vůz, který potřebuje opravu této převodovky.
Vznětové motory
Jak asi tušíte, téměř celá nabídka vznětových motorů je založena na jednotce 2.0 TDI, samozřejmě se vstřikováním common rail (CR). V Passatu B8 dosahuje výkonu 122, 150, 190 a 200 koní nebo dokonce 240 koní ve verzi se dvěma turbodmychadly. V porovnání s verzí Passat B6 s čerpadlem a vstřikováním jsou diesely 2.0 TDI v tomto modelu považovány za téměř bezchybné.
Téměř, protože se vyskytly případy, kdy došlo k úniku chladicí kapaliny a na vině bylo vodní čerpadlo nebo chladič EGR. Všechny verze bez výjimky mají také složité vybavení, které nevydrží věčně. Při koupi dieselového Passatu s vysokým počtem najetých kilometrů se vyplatí vyjednávat o ceně, abyste měli mimo jiné prostředky na vyčištění DPF, opravu turbodmychadla nebo výměnu vstřikovačů (jedná se o piezoelektrické, tj. neregenerativní komponenty). Jednodušší konstrukce nepřipadá v úvahu u základního vznětového motoru 1.6 TDI (120 koní), který v Passatu poskytuje přinejlepším průměrný výkon, jemuž nemusí odpovídat nižší spotřeba paliva. Oba turbodiesely používají řemenem poháněný rozvodový systém, jehož pohon se vyměňuje každých 210 000 km. Preventivně se však vyplatí už o 20-40 000 km dříve.
Jaký motor si vybrat?
Volkswagen vylepšil své motory natolik, že v Passatu B8 fungují bezchybně. Proto doporučujeme vyhnout se vozům s nájezdem nad 200 000 km a vozům s motory o výkonu pod 150 koní. Nejlepší konfigurací je Passat B8 s motorem 2.0 TSI nebo 2.0 TDI, ne nutně s poněkud pomalou převodovkou DSG (která bohužel v těchto modelech převažuje).
Zdroj: RAC