Ojetina do 100 000 Kč: Auta, která najedou půl milionu km i více
Pokud hledáte ojetinu do 100 000 Kč, tak vás najeté kilometry nejspíše nebudou moc zajímat. Ale co když jsou najeté kilometry důkazem toho, že auto je opravdu kvalitní a vydrží vám i po najetí 500 000 km?
Vozy s nadprůměrnou životností si vědomě vybírají čeští řidiči, kteří oceňují nejen dlouhou životnost, ale také levný a bezproblémový provoz. A pouze modely s takovými vlastnostmi mohou sloužit dlouhá léta. Čím jsou novější, tím jsou složitější a tím méně se vyplatí prodlužovat jejich životnost. V částce do 100 000 Kč však najdete mnoho modelů různých tříd, které lze s průměrným příjmem udržovat poměrně levně.
Citroen C5 (II)
To jste asi nečekali, ale navzdory zdání je to nejen dobré, ale i odolné auto. Jedinou podmínkou je vznětový motor 2.0 HDi pod kapotou. Jedinou alternativou je od počátku výroby dvoulitrový benzinový motor. Toto auto nekoroduje, což je dobrá zpráva. Pokud je jeho servis svěřen někomu, kdo se v citroenech vyzná, nemusíte se obávat o počet najetých kilometrů. Dieselové motory jsou naprostým hitem a s jejich opravami nejsou žádné problémy. Pokud se bojíte hydropneumatického odpružení, můžete se poohlédnout po verzi bez něj. I když si myslíme, že je to chyba. Hydropneumatické tlumiče od Citroenu jsou skvělou volbou. Můžete však mít určité obavy ohledně trvanlivosti automatických převodovek. U tohoto modelu je lepší zvolit manuální.
Ford Mondeo (Mk4)
Mondeo je podobné výše popsanému Citroenu. Podobná velikost, ročník, téměř stejný vznětový motor a velká odolnost. Je to vůz určený pro pohodlnou jízdu, často používaný na dlouhé vzdálenosti. Pokud máte pod kapotou motor 2.0 TDCi (ekvivalent 2.0 HDi) a manuální převodovku, nemusíte se obávat kilometrů. Pro mnohé to může být překvapením, ale dobrou alternativou je i motor 1.8 TDCi, který je známý svým hrubým chodem, ale jednoduchou konstrukcí. Z benzinových motorů je také z čeho vybírat. Od tichého motoru 2.0, až po odolný a výkonný motor 2.5T od Volva.
Foto: Ford
Ford Galaxy (II) a S-Max
Nejsou horší než Mondeo, protože jsou postaveny na stejných mechanických komponentech. Minivany Ford se vyznačují velkou životností a nízkými náklady na opravy v poměru k ročníku. Benzínový motor Volvo 2,5T, který je zde běžnější, než v modelu Mondeo, se také osvědčil. Dvoulitrový vznětový motor je samozřejmě pro tento vůz ideální. Dejte si pozor na korozi, dopřejte ojetině péči a bude vám sloužit další roky.
Foto: Ford
Honda Accord (VII)
Honda je ekvivalentem spolehlivosti. To motoristé ví. A s motorem 2.2 i-CTDi je nerozbitné auto, pokud ovšem nerezaví. Můžete si ho pořídit levněji než 70 000 Kč, ale vyplatí se hledat auto v trochu lepším stavu, pokud má vydržet déle. Ty nejlevnější jsou obvykle velmi zanedbané nebo silně zkorodované. Dobrý přístup k levným dílům a použitým součástkám znamená, že vůz lze opravovat donekonečna, přestože se porouchá jen zřídka. Lze doporučit i benzinové varianty, ale nejlépe až po faceliftu. Převodovky jsou odolné a to jak manuální, tak automatické.
Foto: Honda
Honda Civic (VIII)
Pokud se pod kapotou nachází výše zmíněný vznětový motor 2.2 i-CTDi nebo zážehový 1.8 i-VTEC, strach mít nemusíte. Ale je třeba se obávat především koroze. Náklady na servis a poruchovost jsou to nejmenší, co vás bude trápit. I když samozřejmě diesely mohou být již značně opotřebované zanedbáváním a opravami. Proto se vyplatí sáhnout po benzinové variantě. Je třeba pamatovat na servis převodovky, která může stále způsobovat drobné problémy. To však až po ujetí obrovského počtu 400-500 tisíc km.
Foto: Honda