Ojetá Mazda 3. Jaký je rival VW Golfu?

Přidat na Seznam.cz

Nemusí to být vždy VW Golf. Pokud hledáte kompaktní ojetý vůz, můžete se rozhodnout pro Mazdu 3, píše web Handelsblatt.

Tento model je od roku 2003 součástí japonské modelové řady, nyní již čtvrté generace. Třetí vydání (typ BM), které bylo k dispozici v letech 2013 až 2019, je nyní ve věku nejlepších ojetin.

Karoserie a interiér

Mazda 3 třetí generace debutovala v říjnu 2013 jako pětidveřový hatchback. V tomto provedení má na délku 4,46 metru, zatímco čtyřdveřový model dosahuje délky 4,58 metru. Podlouhlé tělo slouží především jako projekční plocha pro krásné tvary.

Prostor je menší, než by se vzhledem k délce dalo očekávat. Lidé, kteří nejsou příliš vysocí, by se mohli vejít i dozadu. Výhled dozadu omezují široké C-sloupky. Co se týče zavazadlového prostoru (356 až 1263 litrů, japonský vůz netrhá v kompaktní třídě žádné rekordy.

Interiér je stylový a v závislosti na stupni výbavy i docela důstojný. Mazda3 boduje dobrým výběrem materiálů a zpracováním i jednoduchým ovládáním. Na začátku roku 2017 Mazda svůj kompaktní vůz faceliftovala. Obsahoval obvyklé prvky, včetně upravené mřížky chladiče, upravených světlometů LED a nárazníků.

V interiéru zmizela páka ruční brzdy ve prospěch elektrické parkovací brzdy a objevil se nový volant.

Motory a hnací ústrojí

Na výběr jsou tři čtyřválcové zážehové motory a dva vznětové, z nichž každý pohání přední nápravu. Na rozdíl od jiných výrobců Mazda nepoužívá u benzinových motorů turbodmychadla a raději se spoléhá na válce, zdvihový objem a kompresi.

1,5litrový motor s výkonem 100 koní a dvoulitrový benzinový motor s výkonem 120 koní a 165 koní jsou dostačující. Dvoulitrové verze mají maximální točivý moment 210 Nm, základní benzinový motor má 150 Nm.

Výkon se přenáší prostřednictvím šestistupňové manuální převodovky, zatímco pro verzi Otto s výkonem 120 koní byla k dispozici šestistupňová automatická převodovka. Spotřeba paliva se pohybuje mezi 5,1 a 5,8 litru na 100 kilometrů.

Při uvedení na trh byl k dispozici pouze vznětový motor o objemu 2,2 litru s výkonem 150 koní a točivým momentem 380 Nm. Průměrná spotřeba paliva je 4,1 litru a sprint z 0 na 100 km/h trvá 8,1 sekundy. Tím se vznětový motor vyrovná špičkovému zážehovému motoru. Stejná je i maximální rychlost, a to 210 km/h.

V roce 2016 rozšířila Mazda svou nabídku o další vznětový motor. Jednotka o objemu 1,5 litru má výkon 105 koní a 270 Nm. Průměrná spotřeba by měla činit 3,8 litru. První zájemci si mohli objednat šestistupňovou automatickou převodovku pro vznětový motor namísto standardní manuální převodovky. V rámci faceliftu byl vznětový motor o výkonu 150 koní vybaven tlumičem vibrací, stejným, jaký se používá u motoru 1,5 l.

Výbava a bezpečnost

Řada 3 byla k dispozici v typických výbavových liniích Mazda Prime-Line, Center-Line a Sports-Line. První dvě úrovně komfortu nabízejí obvyklý standard třídy. Při faceliftu přidala Mazda mezi výbavy Center-Line a Sports-Line označení Exclusive.

Potenciálním zájemcům o ojeté vozy, kteří kladou důraz na vzhled a komfort, doporučujeme, aby se poohlédli po modelech Sports-Line. Zde jsou součástí výbavy vyhřívaná sedadla, 18palcová kola, bi-xenonové světlomety s LED denním svícením a LED zadními světly a head-up displej.

Pro vrcholnou verzi byla za příplatek k dispozici také kůže a příplatkový bezpečnostní paket. Jeho součástí byl například adaptivní tempomat, asistent dálkových světel, dynamická světla do zatáček a systém varování před opuštěním jízdního pruhu. V nárazových testech NCAP získala kompaktní Mazda pětihvězdičkové hodnocení.

Kvalita

Mazda3 se při hlavní kontrolách neprojevuje vždy v tom nejlepším světle. Důvodem bývají vadné světlomety. Kritiku si zaslouží také brzdové kotouče a funkce nožní brzdy, stejně jako pružiny a tlumení nápravy. Ekologické hledisko není problém. Mazda3 se nerozsype a bezchybné je i řízení motoru a výfukový systém.

Závěr

Pokud hledáte kompaktní vůz a oceňujete krásný design, je Mazda3 dobrou volbou. Japonský vůz boduje svým zdařilým designem, ale není to žádný vesmírný zázrak. Vysoké ceny ojetých vozů jsou patrné i u japonských automobilů. Ceny začínají na přibližně 300 000 kč.

Zdroj: Handelsblatt.com